В тази част искаме да засегнем една важна тема. Каквито са измеренията на пропиляваните в днешно време възможности за разпространяването на Исляма и призоваването към правия път, в същата степен е и една друга опасност – при търсенето на недостатъците у другите, тези, които са се нагърбили с разпространението на Исляма, изпадат в положение, при което не виждат собствените си недостатъци. Преди всичко обаче е необходимо човек да огледа себе си, да отстрани своите недостатъци.
При възнесението (мирадж) Пратеникът на Аллах (салляллаху алейхи уе селлем) видял множество от хора, на които устните им били изрязвани с ножици от огън, и когато попитал кои са те, Джибрил (алейхис селям) му казал: „Тези са от твоята общност, които са наставлявали и напътствали другите към правия път, но самите те не вършели това, което казвали." (Мишкат)
В един хадис се казва:
„Някои от обитателите на Дженнет ще казват на други от обитателите на Джехеннем: „По каква причина вие влезнахте тук? В земния живот обаче ние последвахме вашите наставления и влезнахме в Дженнет." (Тергиб уа Терхиб) В друг хадис пък се повелява: „С учените грешници джехемнемското наказание ще придобие друга жестокост. Те ще бъдат изумени, че наказанието ще ги сполети, преди да наказват идолопоклонниците, и ще им се рече, че не са равни онзи, който извърши грях със знание, и онзи, който го извърши без знание."
Освен това става ясно, че не ще бъдат влиятелни наставленията на онзи, който сам не извършва наставляваните неща.
Ето поради тази причина в днешната епоха хиляди хора дават наставления и поучават, говорят, дават уроци, но не оказват никакво влияние с това, което казват. Издават се различни списания, брошури, книги, но всичко е безполезно. Сам Аллах Всевишният повелява:
„Нима повелявате на хората праведност, а забравяте себе си, въпреки че вие четете писанието? Нима не проумявате?"
При възнесението (мирадж) Пратеникът на Аллах (салляллаху алейхи уе селлем) видял множество от хора, на които устните им били изрязвани с ножици от огън, и когато попитал кои са те, Джибрил (алейхис селям) му казал: „Тези са от твоята общност, които са наставлявали и напътствали другите към правия път, но самите те не вършели това, което казвали." (Мишкат)
В един хадис се казва:
„Някои от обитателите на Дженнет ще казват на други от обитателите на Джехеннем: „По каква причина вие влезнахте тук? В земния живот обаче ние последвахме вашите наставления и влезнахме в Дженнет." (Тергиб уа Терхиб) В друг хадис пък се повелява: „С учените грешници джехемнемското наказание ще придобие друга жестокост. Те ще бъдат изумени, че наказанието ще ги сполети, преди да наказват идолопоклонниците, и ще им се рече, че не са равни онзи, който извърши грях със знание, и онзи, който го извърши без знание."
Освен това става ясно, че не ще бъдат влиятелни наставленията на онзи, който сам не извършва наставляваните неща.
Ето поради тази причина в днешната епоха хиляди хора дават наставления и поучават, говорят, дават уроци, но не оказват никакво влияние с това, което казват. Издават се различни списания, брошури, книги, но всичко е безполезно. Сам Аллах Всевишният повелява:
„Нима повелявате на хората праведност, а забравяте себе си, въпреки че вие четете писанието? Нима не проумявате?"
(2:44)
Честитият Пратеник на Аллах Теаля (салляллаху алейхи уе селлем) казва:„Докато човек не бъде питан за четири неща, не ще помръдне крака си от място:
1. В какво занимание е протекъл животът му.
2. Къде е изразходил младините си.
3. Откъде е придобил имота си и къде го е изразходил.
4. Какво е извършил от онова, което е знаел.
Честитият Пратеник на Аллах Теаля (салляллаху алейхи уе селлем) казва:„Докато човек не бъде питан за четири неща, не ще помръдне крака си от място:
1. В какво занимание е протекъл животът му.
2. Къде е изразходил младините си.
3. Откъде е придобил имота си и къде го е изразходил.
4. Какво е извършил от онова, което е знаел.
(Тергиб анил Бейхаки)
Един от най-великите сподвижници на Пратеника (салляллаху алейхи уе селлем) Абудерда (радиаллаху анху) казва:
„Това, от което най-много се страхувам, е в Съдния ден пред всички на висок глас да бъда питан:
Един от най-великите сподвижници на Пратеника (салляллаху алейхи уе селлем) Абудерда (радиаллаху анху) казва:
„Това, от което най-много се страхувам, е в Съдния ден пред всички на висок глас да бъда питан:
„Какво си научил и какво си извършил от това, което си знаел?"
Мухаммед (салляллаху алейхи уе селлем) бил попитан от един от сподвижниците си:
Мухаммед (салляллаху алейхи уе селлем) бил попитан от един от сподвижниците си:
„Кое е най-лошото творение?" Той отговорил:
„Не ме питайте за лошите неща, питайте ме за добрите. Най-лошото творение са лошите учени."
В един хадис се казва:
„Знанието е два вида.
В един хадис се казва:
„Знанието е два вида.
Едното знание е това, което е само на езика и няма място за сърцето.
Това знание, категорично ще предизвика наказание за притежателя си.
Другото знание е знанието, което има влияние в сърцето и то е полезно знание.
В още множество хадиси са известни подобни заплахи. Моето наставление е тези, които наставляват хората и разпространяват религията, преди всичко нека приведат себе си, вътрешно и външно, във вид, отговарящ на това, към което наставляват и призовават, за да не попадат самите те под ударите, на тези предупреждения и заплахи.
Нека Всевишният Аллах със Своето благоволение и милост да подкрепи и автора на този материал, за да поправи характера и пригледността си, защото той не познава друг, който може да поправя като Него.
От Аллах Теаля прося единствено да ме обгърне в изобилната Си милост!
В още множество хадиси са известни подобни заплахи. Моето наставление е тези, които наставляват хората и разпространяват религията, преди всичко нека приведат себе си, вътрешно и външно, във вид, отговарящ на това, към което наставляват и призовават, за да не попадат самите те под ударите, на тези предупреждения и заплахи.
Нека Всевишният Аллах със Своето благоволение и милост да подкрепи и автора на този материал, за да поправи характера и пригледността си, защото той не познава друг, който може да поправя като Него.
От Аллах Теаля прося единствено да ме обгърне в изобилната Си милост!
Няма коментари:
Публикуване на коментар