четвъртък, 11 юни 2020 г.

Бръсненето на брадата


 От гледна точка на мюсюлманите, спазващи правилата на фитра, не по-малко, а може би, по-отвратително, от пускането на нокти, следва да се счита друга срамна постъпка – бръсненето на брадата.
 Това е, което правят днес болшинството мъже, желаейки да изглеждат по-привлекателни, наследявайки традициите на европейските неверници.
Стигнали са дотам, че сред тях се смята за срамно, ако женихът влезе при невестата необръснат !
Обръсвайки брадата си, мъжа прави няколко нарушения
[на шериятските норми].

Той [мъжа] изменя това, което е било създадено от Аллах
и според словата на Всевишния, се поддава на нашепванията от шейтана:
Прокле го Аллах и той рече:
 “Кълна се, ще отнема определена част от Твоите раби.
И ще ги заблуждавам, и ще ги подбуждам към копнежи,
 и ще им повелявам да срязват ушите на добитъка, и ще им повелявам да изменят творението на Аллах.”
Който приема не Аллах, а шейтана за покровител,
 той ще понесе явна загуба.
/4:118-119/
   Фитра – буквално:
сунна, обичай, традиция. Т.е. всички тези обичаи, към които са се придържали пророците алейхим селям, и които също са ни повелени да спазваме.
– Така се твърди в “ан-Нихайа”.

 Бръснене на косми със самобръсначка, но само на определено място.
В сведения вариант на хадиса е указано точно мястото, където следва да се бръснат космите.

Харесва ми забележката на Абу Бакр Ибн ал-Араби
 (Ибн ал-Араби – с артикъл ал-, а не Ибн Араби),
направена от него по повод дадения хадис:
 “Според мен, всяко едно от петте правила, сведени в този хадис, е задължително за изпълнение.
Ако някой престане да изпълнява тези правила, неговия облик престава да бъде облик на човек, а още повече
– облик на мюсюлманин”.
Аз съм представил това изказване в “ал-Фатх”.
Струва ми се, че тези думи са много точни, и едва ли има какво да се добави.
Този хадис с думи на Абу Хурейра се свежда от ал-Бухари, Муслим, Абу Дауд, ан-Ниса‟и
– вариантът е представен в неговото изложение,
 а така също и от Ахмед.

 Използвахме страдателен залог на глагола, въпреки че в болшинството автори улема, този глагол на това място се среща в действителен залог.
Нещо повече, в един от вариантите на хадиса се пояснява, че лицето, установило този срок от време, тук е Пророка салляллаху алейхи ве селлем.
Аш-Шаукани смята, че хадис в такъв вариант е ощетен, тъй като в иснада към него фигурира името на Садафа Ибн Муса. Такова мнение обаче е погрешно, защото не отчита факта, че ан-Ниса‟и свежда същия вариант на хадиса с достоверен иснад без името на Садафа Ибн Муса.
Вариант на хадиса без името на Садафа в иснада свеждат също така и Абу Аббас ал-Асамм в “ал-Хадис”
и Ибн Асакир.
Този хадис свеждат Муслим, Абу Авана, Абу Дауд, ан-Ниса‟и, ат-Тирмизи, Ахмед, Ибн ал-А„раби в “ал-Му„джам”,
 Ибн Адий и Ибн Асакир
– всички тези автори, с изключение на Муслим и Абу Авана, свеждат също така варианта на хадиса, който е даден в скобките.
 От хадиса следва, че изпълнението на всички тези заповеди не бива да е по-рядко от веднъж на четиридесет дни.
 Често мъжете в своите заблуди отиват още по-далече
 – те отпускат брада по случай смъртта на близък човек! На това може да се каже само едно.
 Наистина не очите са слепи, а сърцата в гърдите са слепи.
/22:46/
 
Оттук следва, че всеки пожелал да измени сътвореното от Аллах, без да има позволението за това на Всевишния, се подчинява по този начин на повелите на шейтана и въстава против волята на Всемогъщия и Велик Аллах.
В тази връзка изобщо не е удивително, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е проклел всички, които по свое усмотрение изменят създаденото от Аллах, и правят това с единствената цел – да изглеждат по-привлекателни, както бе споменато по-горе.
Несъмнено е, че бръсненето на брадата за красота , също така се причислява към неправедните постъпки, заслужаващи проклятие, тъй като е подобно на други пагубни действия и носи в себе си същия порок.
По-горе аз специално подчертах:
… без да има позволението за това на Всевишния,
 - за да не си помисли никой, че към неправедните действия се отнасят, например, бръсненето на космите по срамните части, а така също и други постъпки, по отношение на които има специално разрешение на Законодателя,
- действия желателни или обезателни.

 Той [мъжа] нарушава заповед на Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, който е казал:
 “Щателно подстригвайте мустаците и отпускайте бради”.
/Този хадис с думи на Ибн Умар свеждат ал-Бухари
– хадисът е представен според неговото изложение,
Муслим, Абу Авана и други автори./
Добре известно е, че забраната е задължителна за изпълнение само тогава, когато има определено логическо основание.
В случая такова основание е факта, че:

Мъжете, които бръснат брадите си, се уподобяват на неверниците.
Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Стрижете мустаците и отпускайте бради, [за да се] различавате от огнепоклонниците”.
/Този хадис с думи от Абу Хурейра в сборниците си “Сахих” свеждат Муслим и Абу Авана./

 Още едно основание се явява и факта, че мъжете, които бръснат брадите си, се оприличават на жените.
“Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е проклел мъжете, които се оприличават на жените, [както] и жени, които се оприличават на мъжете”.
 /Този хадис се свежда от ал-Бухари и ат-Тирмизи, според който хадиса е надежден./

Очевидно е, че ако мъжа си бръсне брадата, която по волята на Аллах се явява изключително мъжко качество, недостъпно за жената, то той извършва акт, който повече от другите го оприличава на жената.
Надявам се, че аргументите, представени от нас по-горе, ще разубедят всички онези, които не престават да упорстват в заблудите си относно тази постъпка.
Аллах да ни опрости всички за това, което не Му е любимо
и което не Му е угодно!

Няма коментари:

Публикуване на коментар