сряда, 22 юли 2020 г.

СВЕЩЕНИТЕ МЕСЕЦИ И НОВОВЪВЕДЕНИЯТА ПРЕЗ РAДЖAБ

СВЕЩЕНИТЕ МЕСЕЦИ И НОВОВЪВЕДЕНИЯТА ПРЕЗ РAДЖAБ
Всевишният Аллах казва: „Броят на месеците при Аллах е дванадесет месеца според повелята на Аллах в деня, когато сътвори небесата и земята. Четири от тях са свещени. Това е правата вяра. Не угнетявайте през тях себе си …“ [Свещения Коран 9/36]
Пратеникът на Аллах /саллеллаху алейхи уе селлем/ е казал: „…Годината е дванадесет месеца, четири от тях са свещени: три са последователни: Зул- Кааде; Зул- Хидже и Мухаррам и един е самичък- Реджеб…“ (Бухари и Муслим)
От характерните черти през тези месеци, е, че извършването на грях е с по- голяма тежест, така както и наградата за добрите дела е с по- голяма тежест. Но е редно да се отбележи, че няма специален ибадет, който да се върши през тези месеци, като намаз наречен рагаиб, специален намаз през 27- мата вечер на Реджеб, говеене и т.н. Това са нововъведения, които не са от Исляма. Тези неща, които са суннет през останалите месеци важат и за реджеб, като: Къямуллейл, Духа намаз, говеене три дена през всеки месец, говеене понеделник и четвъртък и т.н.
Чудно ни е също това, което се разпространява „трите свещени месеца“?! Казват трите свещени месеца- Реджеб, Шабан и Рамадан? Нима направиха свещените месеци други, а не тези споменати в хадиса по- горе? Как определиха, че те са свещени? Какви са доводите за това? Или станаха свещените месеци не четири, а шест?
Редно е да отбележим, че относно м. Реджеб има слаби, измислени и изфабрикувани хадиси, но за съжаление хората с лека ръка разпространяват лъжливи хадиси по социалните мрежи. Довода им, е, че със слаби хадиси може да се работи в определени ситуации, за определени неща. Това не е довод в случая, но дори и да кажем, че е, те май забравят, че част от хадисите, които цитират са лъжливи или измислени, а не попадат в графа слаби. Например: Разпространява се, че Пратеника /саллеллаху алейхи уе селлем/ е казал: „Реджеб е месеца на Аллах, Шабан е моят Месец, а Рамадан е месеца на моят уммет (общност).“ Този хадис е Меудуа и в никакъв случай не се позволява да се цитира, освен когато трябва да се поясни, че е измислен. Във веригата са Ебу Бекр ибн Хасен ен- Нукаш и ел- Кеса‘и а от тях хадис не се приема.
НОВОВЪВЕДЕНИЯТА ПРЕЗ М. РЕДЖЕБ
ДОПЪЛНИТЕЛНИТЕ ИБАДЕТИ ПРЕЗ МЕСЕЦ РЕДЖЕБ- ШЕЙХ БИН БАЗ
Въпрос: Някои хора разглеждат месеца Реджеб като специален за някои ибадети, като например намаза рагаиб и отбелязването на 27- мата нощ от него. Тези неща имат ли основа в шериата на Аллах? Аллах да ви възнагради с добро!
Отговор: „Определянето на намаза Рагаиб през месец Реджеб и честването на 27- мата нощ, твърдейки, че това е нощта Исра и Миарадж, всичко това е бид‘ат (нововъведение) и не е позволено. То няма основа в шериата. Вече е пояснено това от дарените със знание. Не веднъж ние сме писали за това и сме пояснили на хората, че намаза рагаиб е бид‘ат. Това е намаза, който група хора изпълняват през първата нощ на първия петък от месец Реджеб. Същото е и с отбелязването на 27- мата нощ, с убеждение, че през нея са били Исра и Миарадж. Всичко това е нововъведения, те нямат основа в шериата на Аллах. Не се знае кога точно е била нощта Исра и Миарадж, и дори да се знаеше, пак не е позволено да се отбелязва, защото Пейгамбера /саллеллаху алейхи уе селлем/ не го е вършил. Също така праведните халифи след него и останалите сахаби не са го вършили. Ако тези неща бяха суннет, те щяха да ни изпреварят във вършенето им. Всяко едно добро е в следването на техния пример и следването на техния път, както казва Аллах Аззе уе Джелле: „Най-предните, първите от преселниците и помощниците, и онези, които ги следват с добрина... Аллах е доволен от тях и те са доволни от Него. Той е приготвил за тях Градините, сред които реки текат, там ще пребивават вечно и завинаги. Това е великото спасение.“ [Свещения Коран 9/ 100]. Предава се от Пратеника на Аллах /саллеллаху алейхи уе селлем/, че е казал: „Който въведе в тази наша повеля [религията на Аллах] нещо, то ще бъде отхвърлено.“ За този хадис има единодушие, че е сахих. Също така Пратеника на Аллах /саллеллаху алейхи уе селлем/ казва: „Който извърши дело, което не е според нашата повеля [това, което е повелено в религията], то ще бъде отхвърлено.“ И за този хадис има единодушие, че е сахих. Значението на: „то ще бъде отхвърлено“ – ще бъде върнато към извършителя му [и той няма да има никаква награда- севап от Аллах за него]. Пратеника на Аллах /саллеллаху алейхи уе селлем/ казвал по време на хутбетата си: „И както следва: „Най- доброто слово е Книгата на Аллах и най- доброто напътствие е напътствието на Мухаммед /саллеллаху алейхи уе селлем/, а най- лошите неща са въведените, и всеки бидат е заблуда.“ [Муслим: 1435]. Задължение на всички мюсюлмани е да следват суннета, да се придържат здраво към нея, да се наставляват едни други към нея и да се предпазват от всякакъв вид нововъведения спазвайки словата на Аллах Аззе уе Джелле: „И си помагайте един другиму в праведността и богобоязливостта,..” [Сура ел- Майде: 2] и словата Му Пречист е Той: „ „1. Кълна се във времето човекът е в загуба, освен онези, които вярват и вършат праведни дела, и взаимно се наставляват за истината, и взаимно се наставляват за търпението.“ [Сура ел- Аср], и думите на Пейгамбера /саллеллаху алейхи уе селлем/: „“Религията е искреност”. При което казали: “Пред кого?” А той казал: “Пред Аллах, Неговата книга, Неговия Пратеник, водачите на мюсюлманите и техните народи”. [Муслим: 55]. Що се отнася до извършването на Умра, няма проблем да се извърши през месец Реджеб, защото се споменава в хадис предаден в Бухари и Муслим, от ибн Омер /радийеллаху анхума/, че Пейгамбера /саллеллаху алейхи уе селлем/ е извършил умра през Реджеб. Също така праведните предци са извършвали умра през Реджеб, както споменава Хафиз ибн Хаджер в книгата си „Ел- Летайф“, от Омер, сина му и Айша /радийеллаху анхум/. Споменава се от ибн Сирин, че селеф са вършели това. И Аллах е Покровителя на сполуката.“ (Шейх Бин Баз)
ГОВЕЕНЕТО ПРЕЗ МЕСЕЦ РЕДЖЕБ- ШЕЙХ БИН БАЗ
Въпрос: Какво има за онзи, който говее през целия месец Реджеб, така както говее през Рамадан? Този въпрос е от слушателя Али Усман Мухаммед.
Отговор: „Говеенето през месец Реджеб е мекрух, защото е от традицията на невежеството. Да не говее през него! Ясно заявявят, че е мекрух голяма част от учените, защото Пейгамбера /саллеллаху алейхи уе селлем/ е забранил да се говее през Реджеб. Целта, е, че това е от обичаите на невежеството. Затова не се говее! Но ако говее през определени дни [от суннета] като понеделник и четвъртък и три дена от всеки месец, затова няма проблем. Що се отнася до целенасочено говеене през този месец [в определени дни или целия месец], това е мекрух. (Шейх Бин Баз)

Няма коментари:

Публикуване на коментар