По време на завещанието трябва да присъстват двама справедливи [честни] мюсюлмани.
Ако не се намерят мюсюлмани е разрешено свидетелите да бъдат и не мюсюлмани.
При условие че има съмнение в тях могат да бъдат накарани да се закълнат в съответствие с разяснението от словата на Всевишния Аллах:
О вие, които повярвахте!
Когато се яви при някого от вас смъртта, да свидетелстват помежду ви по време на завещаването двама справедливи мъже от вас или други двама не от вас, ако сте странствали по земята и ви е сполетяла бедата на смъртта.
Задръжте ги след молитвата намаз и да се закълнат в Аллах, ако се съмнявате:
“Не ще продадем това за никаква цена, дори ако е за роднина, и не ще потулим свидетелството на Аллах.
Иначе да сме от грешниците.”
А ако се разкрие, че са извършили грях
[с лъжесвидетелство], местата им да заемат други двама измежду най-близките [наследници],
чието право е било ощетено.
И ще се закълнат в Аллах:
“Наистина свидетелството ни е по-вярно от свидетелството им и не престъпваме.
В противен случай сме от угнетители те.”
Да се постъпи така е най-подходящо, за да дойдат със свидетелството, каквото си е то, или да се страхуват,
че ще се повторят други клетви подир клетвите им.
И бойте се от Аллах, и слушайте!
Аллах не напътва хората-нечестивци.
/5:106-108/
Що се отнася до завещанието, предназначено за двамата родители и близките роднини, които наследяват завещаващия, то не е позволено,
тъй като е отменено от айета за наследството.
Пратеникът на Аллах (с.а.с.) , е разяснил това чрез проповедта си в прощалния Хадж като е казал:
“Наистина, Аллах е дал на всеки правоприемник правото му, и наследника няма [право в] завещанието”.
/Този хадис е сведен от Абу Дауд, ат-Тирмизи, а ал-Бейхаки го смята за надежден хасен в “Маджмуа аз-Заваид (4/212)/
Забранено е да се нанася вреда в частта от завещанието, засягаща преките наследници, и тя трябва да бъде разпределена справедливо.
Не бива на едни да се отдава предпочитание пред други, да се лишават от имущество, да се вреди и т.н.
Всевишният Аллах е казал:
За мъжете има дял от онова, което са оставили родителите и най-близките, и за жените има дял от онова, което са оставили родителите и най-близките малко или много предписан дял.
/4:7/
И още Благословения и Всемогъщ Аллах е казал:
след като бъдат изплатени всички завещани пожертвования или направените дългове,
без да има ощетен.
Това е заповед от Аллах!
Аллах е Всезнаещ, Всеблаг.
/4:12/
Пратеникът на Аллах (с.а.с.), е казал:
“Не трябва да има нито вреда, нито това,
което причинява вреда.
На онзи, който се старае да нанесе вреда на [другите], Аллах [ще му] нанесе вреда, и на онзи, който създава трудности за другите, Аллах [също ще му] създава трудности”.
/Този хадис е сведен от ад-Даракутни (522) и ал-Хаким
(2-57/58) чрез Абу Саид ал-Худри.
Аз-Захаби е съгласен с думите на ал-Хаким:
“Хадисът е достоверен според условието на Муслим.”/
Няма коментари:
Публикуване на коментар