Въпрос към шейха:
Знаем от хадисите, че меляикетата не влизат в дом, където са закачени изображения фотографии на живи същества
(хора или животни).
Какво е постановлението за това, дали да се пазят фотографии със семейни роднини и картинките, които са поместени в списанията, вестниците и т. н. и играчките като кукли и животни?
Искаме да получим Вашият отговор, основан върху учението на Свещения Коран и Благородната Сунна.
Аллах да Ви благослови за това добро действие.
Отговор на шейха: Хвала на Аллах!
Първо.
Създаването на изображения бива два типа:
Единият е ръчно, и другият е посредством механизми. Създаването на изображения ръчно е строго забранен харам, и фактически се явява огромен грях, защото Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е проклел този, който прави това.
Той не е диференцирал (отделил) изображения, в които има сянка (това са, триизмерните), или тези, които са просто нарисувани (двуизмерните), и съгласно най-правилното мнение на мюсюлманските учени, тази забрана произтича от общото значение на хадиса.
Що се отнася до създаването на изображения посредством машини, т. е., камери, то по този въпрос съществуват различни мнения сред учените от по-късните времена. Някои от тях забраняват това, други го позволяват. За по-голяма точност, по-правилно е да се избягва това, защото то е една от съмнителните области.
И този, който проявява предпазливост в съмнителните въпроси, ще защити своите религиозни задължения и своята чест.
Но, ако все пак това е нужно да се направи с определена цел, като доказателство за своята идентичност, то в това няма нищо неправилно, тъй като ако има необходимост, въпроса престава да бъде съмнителен.
Второ:
Що се отнася до запазването на изображенията, то също бива два типа:
Първият тип е запазването на изображения, които са триизмерни.
Запазването им е строго забранено харам.
Ибн ал-Араби е разказал, че съществува единодушно съгласие по този въпрос
(Виж "Фатх ал-Баари", стр. 388, том 10).
Той е казал:
"Това съгласие е по отношение на вещите, освен куклите да момиченцата."
Предава се за Айша радияллаху анха, че тя е казала:
"Аз обикновено си играех с кукли в присъствието на Пророка салляллаху алейхи ве селлем, и при мен имаше мои приятелки, които си играеха с мен.
Когато Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, влизаше те се скриваха, а той ги викаше, за да дойдат и да си играят с мен."
/Този хадис е сведен от ал-Бухари, № 5779;
и Муслим, № 2440./
Вторият тип изображения, които не са триизмерни,
те също биват различни видове:
1. Такива, които са закачени за почит и уважение, какъвто е случаят с картини на крале, президенти, министри, учени и т.н. Те са строго забранени харам, защото това е свързано с преувеличена представа за създадено същество.
2. Такива, които са закачени в чест на памет, като окачване на изображения на приятели и другари.
Това също е строго забранено харам, в съответствие с хадиса, разказан в "Сахих ал-Бухари" чрез Абу Талха радияллаху анху, който е казал:
"Чух Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, да казва:
"Меляикетата не влизат в никой дом, където има куче или изображение."
" /Този хадис е сведен също и от Муслим, № 2104/.
3- Такива, които са закачени заради украшение.
Те също са строго забранени харам в съответствие с хадиса от Айша радияллаху анха, която е разказала:
Веднъж при мен влезе Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, а аз бях закачила перде на своята сахва
с помощта на кирам , украсено с някакви изображения
(в друга версия на хадиса:
…а на него имаше коне с крила).
Когато Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, забеляза това, веднага промени [изражението] на лицето си и казал:
“О, Айша!
В деня Къямет най-жестоките мъки пред Аллах ще изпитват тези хора, които се опитват да повторят сътвореното от Аллах,
(в друга версия на хадиса:
Наистина, притежателите на тези изображения
ще изпитват мъки.
Ще им бъде казано: Съживете това, което сте направили!
А след това Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, добавил:
Наистина, меляикетата не влизат в дом, в който има
[ето такива] изображения”.)
Нататък Айша разказала:
Тогава ние разрязахме този кирам и приготвихме от него една или две възглавници.
[Веднъж аз го видях да седи, опирайки се на една от тези възглавници, а върху нея имаше изображение”].
/Този хадис свеждат ал-Бухари, № 5610 Муслим № 2107. Хадисът тук е представен във редакцията на Муслим./
4. Такива, към които не се отнасят с почит, подобни са изображенията върху килими и възглавници.
Имам ан-Навави е съобщил, че според повечето учени сред сподвижниците и табиините
(първото поколение след сподвижниците)
това е допустимо.
5- Такива, които за съжаление са придобили широко разпространение и които е трудно да бъдат избегнати, това са изображенията, гравирани върху монетите и т.н. и които са станали проблем за мюсюлманската общност Умма.
На мен ми се струва, че няма грях за този, който ги придобива, като при това не желае да придобива изображенията им.
Трето:
Що се отнася до куклите, с които си играят момиченцата: Изключение е направено в случая с детските играчки, които не се разглеждат и оценяват като строго забранени харам или нежелателни мекрух.
Но, какви са играчките, за които се отнася това изключение?
Знаем, че в играчките от миналото не е имало очи, уши, устни, носове, каквито има в сегашните.
Аз мисля, че е по-добре да се избягват тези играчки и да се ограничим непосредствено с тези видове играчки, които са били известни по-рано.
И Аллах знае най-добре! Виж "Фатава ал-Акида" от шейх Ибн Усеймин, стр. 66, 663, 679.
Също така шейх Ибн Усеймин е казал, когато са го попитали за изображенията с цел за спомен и в памет: Създаването на изображения с такава цел
(за спомен и в памет на)
– е строго забранено харам и не се разрешава.
Това е така, защото Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:
“Меляикетата не влизат в дом, в който има изображение” /Този хадис е сведен от ал-Бухари в "Бида ал-Халк" 2986/
А там където не влизат меляикета, няма никаква добродетел.
Фатава Манаар ал-Ислям 3/759
Въпрос за видеокасети (видео ленти) към шейх Ибн Усеймин:
Какво е постановлението на Шерията за видеокасетите (видео ленти), върху които има изображения на животни и се използват за обучението на децата?
Отговор на шейха:
Хвала на Аллах!
В това няма нищо неправилно, това няма да им позволи
да гледат лоши неща.
Из фетвите на шейх Мухаммед Ибн Салих ал-Усеймин, “Маджаллат ад-Да'уа”, издание № 1823, стр. 54.
Няма коментари:
Публикуване на коментар