Има много доказателства от Корана и от суннета в порицаване, и критикуване на нововъведението и неговото шериатско разбиране, а то е:
Това което е вкарано в религията, без да има доказателство за него, както Пратеникът на Аллах (С.А.С) казва:
“Който извърши дело, което не е от нашата повеля (тоест не е от религията), то това дело е отхвърлено (не е прието)” (Всепризнат хадис).
Също така Пратеникът (С.А.С) казва:
“Наистина всяко едно нововъведение е бидат, а всеки бидат е заблуда”
(Абу Дауд).
А Имам Малик –Аллах да е доволен от него- казва, за значението на бидата:
Който вкара в Исляма бидат, мислейки го за добро дело, то той по този начин твърди, че Мухаммед (С.А.С) не си е изпълнил мисията, защото Аллах Всемогъщия Великия, казва: {Днес изградих за вас вашата религия и изпълних Своята благодат към вас}
сура Ел Маиде: 3.
Споменава се в някои хадиси, които възхваляват езиковото значение на нововъведението, обаче това в действителност не е добър бидат, а забравен сюннет, който не се изпълнява, а Пророка (С.А.С) насърчава хората към неговото подновяване, както се споменава в словото му:
“Който възобнови в Исляма добър сюннет, то той получава наградата от това, и наградата от този, който го изпълнява след него, без да се намалява от тяхната награда нищо
(тоест на тези които го изпълняват)”
(Муслим).
И в това значение се споменават и думите на Умар –Аллах да е доволен от него-
“Колко добър бидат е този (тоест забравеният сюннет)” имайки предвид молитвата Теравийх, тя се изпълняваше в началото на Исляма и Пророка (С.А.С) насърчаваше да се изпълнява, и я кланяше само три вечери, боейки се да не би хората да я помислят за задължителна молитва, след което Умар –Аллах да е доволен от него- я възобнови събирайки хората и започнаха да я изпълняват.
Няма коментари:
Публикуване на коментар