неделя, 9 февруари 2020 г.

Въпрос: Какво правило действа по отношение на бакшишите към онзи, който изпълнява за мен някаква услуга, като например, работник в телефонна компания, който ми поправя телефона, при условие, че той получава заплата за своята работа?

Може ли аз да му дам бакшиш или не?
Отговор: Хвала на Аллах!
 Не бива да се дават бакшиши или подаръци на работник, който получава заплата за своята работа.
Довод за това е сведеното от ал-Бухари (6578) и Муслим (1832), където от Абу Хумайд ал-Саиди се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е назначил човек от ал-Асад, който наричали Ибн ал-Лутбийа да събира зекята.
Когато се върнал той казал:
Това е за вас, а това ми бе подарено на мен.
 Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, се качил на минбера, прославил и възхвалил Аллах а след това казал:
 “Какво се случи с този, който изпратих, той казва:
“Това е за вас, а това ми бе подарено на мен”?
А нима ако той бе седнал в дома на своя баща или майка, нямаше да види, че не биха му подарили нищо?
Кълна се в Онзи, в Чиято Длан е душата на Мухаммед!
Всеки от вас, който получи нещо от онова, което е (незаконно), в Деня Къямет ще дойде носейки го на своята шия, дори това да е камила, крава или овца.”
 След това Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, вдигнал ръце така, че ние видяхме белотата на неговите подмишници, и той каза два пъти:
“О, Аллах! Аз донесох ли (посланието)?”
В тълкуването към този хадис имам ан-Навави е казал следното:
“В този хадис има указание за това, че да се дават подаръци на работниците е харам.
Тъй като в хадиса се споменава за наказанието в Деня Къямет и това, че всеки ще носи, каквото му е било подарено.
Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е пояснил в този хадис причината, заради която са харам подобни подаръци, и причина е в това, че този човек е бил назначен за изпълнение на тази работа, и това не е подобно на случаите, когато се дават подаръци на не работниците, което е желателно мустехаб.
Работникът (който е получил подарък) следва да го върне на подарилия му го, а ако това е невъзможно, то взетото трябва да се даде в Бейт ал-Мал.
/Край на цитата от “Шарх Муслим” (6/462)./
 
Абдуллах Ибн Бурайда е предал от своя баща, че Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, е казал:
“На който поръчаме задание и му даваме препитанието ризк,
то всичко, което той вземе, освен това е гулюл (откраднато имущество)”
./Този хадис е достоверен сахих и е сведен от Абу Дауд в “Сахих Абу Дауд” 2943/
 Какво означава казаното в този хадис:
Който назначим да изпълнява задание и му даваме за това пари, то той след това не трябва да взема нищо.
Ако той вземе нещо, то вече се определя като гулюл, т.е. имущество, което е откраднато от трофеите или от Бейт ал-Мал на мюсюлманите.
Тези два хадиса показват, че онзи, който е нает на работа и получава за това заплата, не трябва да приема пари или подаръци от който и да било за своята работа.
Ако той стори това и взема пари или подаръци, то това вече е гулюл.
 
**********************
 
Към шейх Мухаммед Ибн Салих ал-Усеймин рахимеху Аллах Теаля, е бил отправен следния въпрос:
“Ние сме държавни служители, и получаваме бакшиши и зекят от някои бизнесмени по време на месец Рамадан.
Ние не можем да направим разлика между бакшиш и зекят, защото нямаме знание за това, кое какво е.
Въпрос: Ако вземем тези пари, дори и ако не се нуждаем и ги похарчим за вдовици, сираци и бедняци, то тогава, какво ще бъде решението хукм?”
Шейхът дал следният отговор:
Подаръците на работниците е разновидност на гулюл, тоест, ако човек има държавна работа и някой има работа с него и му дава подаръци, то това е гулюл, и не бива да взема каквото и да е от това, дори то да се дава на добра воля.
Например:
Да предположим, че имаш сделка с определено учреждение, и даваш подарък на ръководителя на това учреждение или на неговите работници.
Харам е да се приемат подобни подаръци, защото Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, е изпратил Абдуллах Ибн ал-Лутбийа да събира зекята.
Когато се върнал той казал:
Това е за вас, а това ми бе подарено на мен.
Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, се качил на минбера, прославил и възхвалил Аллах а след това казал:
“Какво се случи с човека измежду вас, който ние назначихме да изпълни задание, а той идва и казва:
“Това е за вас, а това ми бе подарено на мен”?
Ами да седне в дома на своя баща и майка, и тогава да види дали ще му подарят нещо или не?”
Не бива държавен служител в правителствено учреждение да приема подаръци за сделките, които са свързани с неговия отдел.
Ако ние отворим тази врата и кажем, че е позволено на служителя да приема подарък, то тогава ние ще отворим вратата за подкупите, а подкупите са много сериозен въпрос и огромен грях.
Ако на работник (служител) му дадат подарък, свързан с неговата работа, то той е длъжен да се откаже от този подарък, и не бива да го приема, независимо дали това е подарък, милостиня или зекят, особено ако служителят е обезпечен, а следователно на такива хора не е разрешено да вземат зекят, както е известно.”
/Край на цитата от “Фатава ал-Шейх ал-Усеймин, (18/въпрос номер 270)/
 

Няма коментари:

Публикуване на коментар