Без съмнение най-големият дар, с който Всевишният Аллах е надарил човека, това е разумът.
Той различава нас, хората от останалите живи същества. Въпреки това, много хора днес чрез употребата на алкохол и наркотици частично или напълно повреждат своя разум, с който Аллах ги е надарил, за да се поучат и последват пътя на Неговата религия.
Още преди появата на ислямската религия употребата на алкохолни напитки било доста разпространено явление, както между арабите така и между останалите народи по света.
Арабите през периода на невежеството смятали виното за извор на смелост и мъжественост.
Затова винаги, когато тръгвали за война повеждали с тях камили натоварени с вино.
Един от тях в своите стихове казва така:
„Това е нашата смелост,това е нашият живот!
След като се напием Ние ставаме крале.”
След като Всевишният Аллах изпратил
Своя Пратеник Мухаммед (с.а.с.) за милост на световете и му низпослал Своята книга, дошъл ред и на алкохола, който в продължение на четири години бил напълно забранен.\
Всичко това Аллах сторил така, защото Той най-добре знае, че много от своите раби нямало да успеят веднага да се откажат от лошите си нрави.
Айше (р.а.) разказва:
„Прелюбодейството и пиянството бяха навици, които доста бяха разпространени между арабите през периода на невежеството, и ако бяха низпослани най-напред знаменията, забраняващи прелюбодеянието и виното, арабите щяха да кажат:
„Ние никога няма да се откажем от тях”.
Но Аллах със Своята милост низпосла първо знамения, призоваващи хората към вярата в Аллах, Неговото Всемогъщие и Милост, към вяра в Единствения Създател на вселената.
Подтикна със Своите знамения хората да помислят за своя Създател и да се страхуват от деня, в който всички ще бъдат питани за своите дела...
Така продължи, докато вярата се укрепи в съсрцата на вярващите.
След това Всемогъщият Аллах забрани прелюбодеянието и виното (хамр), хората чуха, приеха, подчиниха се и ги изоставиха.”
(“Това е Ислямът” – д-р Абдуллах Шехате, стр. 93)
ТРИТЕ ЕТАПА, ПРЕЗ КОИТО БЕ ЗАБРАНЕН АЛКОХОЛЪТ
Буквалният превод на думата хамр на български език е вино, но това, което се подразбира от хадисите, които ще посочим по-долу е, че не можем да ограничим думата хамр само с вино.
Защото хамр има доста по-широко значение
в арабския език.
От Ибн Омер (р.а.), който казва, че Пророкът (с.а.с.) е казал:
„Всяко питие, което опиянява е хамр (вино), а всяко вино е харам (забранено).”
(Муслим, Aбу Давуд, Тирмизи)
В друго предание Джабир бин Абдуллах казва, че Пророкът (с.а.с.) казал:
„И малкото и многото от това, което опиянява е харам (забранено).”
(Aбу Давуд, Тирмизи, Несаи)
От тези хадиси разбираме, че хамр е всичко това, което замайва главата на човек и руши неговият разум, губи себе си и не знае какво говори и върши.
Следователно можем да направим извод, че всякакъв вид алкохол, опиум, хашиш и всякакви видове наркотични вещества се включват в думичката хамр.
Т. е. не само виното е забранено в Исляма, но и всички видове алкохолни и наркотични вещества, както и да се наричат те.
Първи етап:
Като хора винаги сме склонни само към печалба и никога не бихме искали да загубим.
Затова никой от нас не би се заел с търговия, в която загубата му ще бъде по-голяма от печалбата.
Тогава ние извеждаме следното правило от нашият търговски живот:
„Всяка работа, която ни води до загуба и е далече от печалбата трябва да бъде изоставена.”
Ето затова Всевишният Аллах в Курана ни казва:
„Питат те за виното и за игрите на късмет.
Кажи:
“В тях има голям грях и изгоди за хората, но грехът им е по-голям от изгодата.”
(Бакара, 2:219)
Имам Ахмед бин Ханбел разказва:
„Когато било низпослано това знамение от Курана,
Омaр бин Хаттаб (р.а.) казал:
„О, Аллах, поясни с удовлетворяващо пояснение за виното...”
(Ибн Кесир, том I, стр. 333)
Той казал това, защото виждал вредата от алкохола върху обществото, но както той самият така и много хора продължавали да го пият.
Да, във виното има изгода за хората, те го продават и купуват, черпят своите гости с него и го пият, но въпреки всичко загубата е по-голяма, защото го употребяват. Защото с извършването на този голям грях, те се съпротивляват на заповедите на Аллах, губят мястото си в Рая, което им било отредено и попадат в жалко състояние, както на този свят с поведението си след като се напият, така и на другия след като бъдат подкарани
оковани във вериги към Ада.
Тогава, о, човече!
Ти, който си свикнал само да печелиш без да губиш. Остави алкохола, който те води към загуба и на двата свята и се заеми с работа, с която ще задоволиш както твоят Създател така и себе си.
Това ще бъде постъпката на умният
и добре разсъждаващ човек.
Втори етап:
В предание, разказано от Али ибн Еби Талиб (р.а.) се казва, че един човек от енсарите го повикал заедно с Абдуллах ибн Ауф на гости, след което им поднесъл вино.
Това се случило преди то да бъде забранено – пили, докато дошло време за молитва.
После застанали за молитва като сторили Али (р.а.) да бъде имам.
Когато Али в намаза четял сура „Кяфирун” (Неверниците) сгрешил, след което било низпослано следното знамение в Курана:
„О, вярващи, не пристъпвайте към молитвата, когато сте пияни, додето вече знаете какво говорите...,,
(ен-Ниса, 4:43)
(Aбу Давуд – 3671, Тирмизи – 3026)
Ибн Кесир казва:
„След като било низпослано това знамение, много от хората се отказали от алкохола, но имало и такива, които продължавали да пият след нощната молитва или след сутрешната молитва.
Трети етап:
Един ден, няколко души от мухаджирите и енсарите се събрали в един от домовете на енсарите за гощавка и след като яли и пили изникнал спор между тях, тъй като били пияни започнали да се бият.
Един от енсарите бил ударен в лицето и бил тежко наранен. Когато дошъл на себе си и видял нараненото си лице, той ядосано викнал:
„Не може да бъдат мои братя и приятели тези,
които ме удариха и нараниха лицето ми.”
Когато всичко това стигнало до ухото на Oмaр бин Хаттаб той вдигнал ръце и казал:
„О, Аллах!
Поясни ни с удовлетваряващо пояснение за виното, защото той замайва умът и вреди на вярата ни.”
(Ибн Кесир, том III, стр. 135; Муслим – 1748)
Тогава Всемилостивият Аллах низпослал последното, забраняващо виното знамение:
“О, вярващи, виното, играта на късмет, кумирите и стрелите са мръсотия от делото на сатаната. Странете от нея, за да сполучите!
Сатаната цели именно да всее между вас вражда и ненавист чрез виното и играта на късмет, и да ви възпре от споменаването на Аллах, и от молитвата.
Не ще ли престанете?”
(ел-Маиде, 5:90-91)
Всички, които се намирали там, заедно с Oмaр бин Хаттаб (р.а.) казали:
“Ще престанем, о, Аллах, ще престанем!”
(Ибн Кесир, том III, стр. 131, “Това е Ислямът”
– А. Шaхатa)
Сега вече виното категорично било забранено.
Според някои ислямски учени виното било забранено в продължение на четири години.
(Виж “Нур-у Мухаммед, том II, забраната на виното)
Било низпослано последното и ясно знамение с което виното било забранено, някой от сподвижниците на Пророка (а.с.) го запитали:
„О, Пратенико на Аллах, много от нас починаха, борили се в името на Аллах и други в своите постели, те също пиеха от това вино.
Сега Аллах го стори забранено за нас какво ще стане с тях?”
Пророкът замълчал, тогава било низпослано следното знамение:
„За онези, които вярват и вършат праведни дела, няма прегрешение в онова, което са вкусили [преди възбраната], ако са се бояли и вярвали, и вършели праведни дела, после са се бояли и вярвали, после са се бояли и благодетелствали.
Аллах обича благодетелните.”
(aл-Маидa, 5:93)
Тогава Пророкът (а.с.) казал:
„Ако бе забранено, когато те бяха живи, те биха го оставили, както вие направихте.”
(Ибн Кеср, том III, стр. 131)
След като всички в Медина чули за това, че виното е забранено започнали да изсипват виното от домовете им така, че по улиците на града потекли реки от вино.
Нека научим какво казва Пророкът (а.с.) за виното и тези, които го пият.
Пророкът (с.а.с.) казва:
„Аллах прокле виното и този, който го цеди и този който го приготвя, и този който го пие, и този който го налива, и този който го поднася и носи, и този на който го носят, и този който го продава, и този който го купува,
и този който яде парите спечелени от него”.
(Ибн Кесир, том III, стр. 135; Бейхаки)
И казал още:
„В Съдния ден Аллах няма да погледне към три групи хора – непокорният към родителите си;
пристрастеният към алкохола и натякващият за стореното добро
(или очакващият благодарност от хората за стореното добро).”
(Сахих ел-Джамиа, 3070, Ибн Кесир, том III, стр. 137)
И казал още:
„Който умре пристрастен към виното, без да се покае, няма да го вкуси в Сетния ден.”
(Муслим)
Колко е трагично това, че човек съзнателно поврежда тялото си и създава раздор между близките, употребявайки алкохол, който Аллах е забранил.
има не знае, че алкохолът е главната причина за разпадането на хиляди семейства и изоставянето на милиони невинни деца без дом.
Разбира се, много е трудно за тези, които са свикнали с употребата на тази отрова.
Но нека да се замислят за вредата, която нанасят на своите близки и средата, в която се намират.
И най-много върху това, как ще отговарят в съдния ден за сторените им грехове.
Нека никога да не забравяме съветът на любимия ни Пророк Мухаммед (с.а.с.) който казва:
„Пазете се от майката на всички злини – алкохолът.”
И още:
„Пазете се от виното, защото то е ключът към всяко зло.”
(“Това е Ислямът”, стр. 58)
Няма коментари:
Публикуване на коментар