Има ли в религията добър бидат и лош бидат?
Има много доказателства от Корана и от суннета в порицаване, и критикуване на нововъведението и неговото шериатско разбиране, а то е: Това което е вкарано в религията, без да има доказателство за него, както Пратеникът на Аллах (С.А.С) казва: “Който извърши дело, което не е от нашата повеля (тоест не е от религията), то това дело е отхвърлено (не е прието)” (Всепризнат хадис). Също така Пратеникът (С.А.С) казва: “Наистина всяко едно нововъведение е бидат, а всеки бидат е заблуда” (Абу Дауд). А Имам Малик –Аллах да е доволен от него- казва, за значението на бидата: Който вкара в Исляма бидат, мислейки го за добро дело, то той по този начин твърди, че Мухаммед (С.А.С) не си е изпълнил мисията, защото Аллах Всемогъщия Великия, казва: {Днес изградих за вас вашата религия и изпълних Своята благодат към вас} сура Ел Маиде: 3. Споменава се в някои хадиси, които възхваляват езиковото значение на нововъведението, обаче това в действителност не е добър бидат, а забравен сюннет, който не се изпълнява, а Пророка (С.А.С) насърчава хората към неговото подновяване, както се споменава в словото му: “Който възобнови в Исляма добър сюннет, то той получава наградата от това, и наградата от този, който го изпълнява след него, без да се намалява от тяхната награда нищо (тоест на тези които го изпълняват)” (Муслим). И в това значение се споменават и думите на Умар –Аллах да е доволен от него- “Колко добър бидат е този (тоест забравеният сюннет)” имайки предвид молитвата Теравийх, тя се изпълняваше в началото на Исляма и Пророка (С.А.С) насърчаваше да се изпълнява, и я кланяше само три вечери, боейки се да не би хората да я помислят за задължителна молитва, след което Умар –Аллах да е доволен от него- я възобнови събирайки хората и започнаха да я изпълняват.
Има много доказателства от Корана и от суннета в порицаване, и критикуване на нововъведението и неговото шериатско разбиране, а то е: Това което е вкарано в религията, без да има доказателство за него, както Пратеникът на Аллах (С.А.С) казва: “Който извърши дело, което не е от нашата повеля (тоест не е от религията), то това дело е отхвърлено (не е прието)” (Всепризнат хадис). Също така Пратеникът (С.А.С) казва: “Наистина всяко едно нововъведение е бидат, а всеки бидат е заблуда” (Абу Дауд). А Имам Малик –Аллах да е доволен от него- казва, за значението на бидата: Който вкара в Исляма бидат, мислейки го за добро дело, то той по този начин твърди, че Мухаммед (С.А.С) не си е изпълнил мисията, защото Аллах Всемогъщия Великия, казва: {Днес изградих за вас вашата религия и изпълних Своята благодат към вас} сура Ел Маиде: 3. Споменава се в някои хадиси, които възхваляват езиковото значение на нововъведението, обаче това в действителност не е добър бидат, а забравен сюннет, който не се изпълнява, а Пророка (С.А.С) насърчава хората към неговото подновяване, както се споменава в словото му: “Който възобнови в Исляма добър сюннет, то той получава наградата от това, и наградата от този, който го изпълнява след него, без да се намалява от тяхната награда нищо (тоест на тези които го изпълняват)” (Муслим). И в това значение се споменават и думите на Умар –Аллах да е доволен от него- “Колко добър бидат е този (тоест забравеният сюннет)” имайки предвид молитвата Теравийх, тя се изпълняваше в началото на Исляма и Пророка (С.А.С) насърчаваше да се изпълнява, и я кланяше само три вечери, боейки се да не би хората да я помислят за задължителна молитва, след което Умар –Аллах да е доволен от него- я възобнови събирайки хората и започнаха да я изпълняват.
Няма коментари:
Публикуване на коментар