-
...
Речниковото значение на думата „Такуа”:
Думата такуа идва от корена на арабския глагол „те-ка-йе” – „ит-те- ка”, която означава; „боя се, страхувам се, плаша се, опасявам се”.
Терминологичнота значение на думата „Такуа”:
От терминологична гледна точка думата такуа означава; Благочестие, богобоязън, богобоязливост, религиозност, страх от Аллах и т.н. А човекът който се страхува от Аллах и е богобоязлив се нарича „муттаки”.
Ако проследим знаменията в Свещения Коран, които са свързани с темата – такуа, ще видим, че постоянно се говори с радостни вести за хората, които са притежатели на това добро качество, и за награжденията, които ги очакват в Съдния ден.
Аллах (с.т) в Свещения Коран казва:
„Раят, обещан на богобоязливите, е такъв сред него реки текат, препитанието там е постоянно, както и сянката. Това е въздаянието за онези, които се боят от Аллах. А въздаянието за неверниците е Огънят.” (Коран – 13/35).
„И ще се каже на богобоязливите: “Какво е низпослал вашият Господ?” Ще кажат: “Добро.” За благодетелните има добрина на този свят, а отвъдният дом е най-доброто. И колко прекрасен е Домът на богобоязливите! градините на Адн, в които ще влязат сред тях реки текат. Там ще имат, каквото пожелаят. Така Аллах възнаграждава богобоязливите, на които пречисти ангелите прибират душите. Ще им кажат: “Мир вам!” Влезте в Рая заради онова, което сте вършили!” (Коран – 16/30-32).
„В Деня, когато съберем богобоязливите на групи при Всемилостивия и поведем престъпниците към Ада като на водопой, за никого..” (Коран – 19/85-87).
„И вече ви низпослахме ясни знамения и пример за онези, които бяха преди вас, и поучение за богобоязливите.” (Коран – 24/34).
„Това е напомняне. За богобоязливите има прекрасна обител градините на Адн с разтворени за тях врати.” (Коран – 38/ 49-50)
„Богобоязливите ще пребъдат сред градини и реки истинно обещание при Владетеля, Всемогъщия.” (Коран – 54/54-55).
„То е напомняне за богобоязливите.” (Коран -69/48).
„Богобоязливите ще бъдат сред сенки и извори, и плодове, каквито пожелаят.” (Коран – 77/41-41).
„ За богобоязливите има убежище [-Рая] ” (Коран – 78/31).
„И бойте се от Аллах, и знайте, че Аллах е с богобоязливите!” (Коран -2/194).
„Но онзи, който изпълнява своя обет и е богобоязлив Аллах обича богобоязливите.” (Коран – 3/76).
Както виждаме в споменатите по-горе и много други Коранични знамения, за тези, които се истински се страхуват от Аллах, Той (с.т) е подготвил безброй награди в Съдния ден. В едно предание предадено от Пратеника на Аллах (с.а.с) се казва: „Аллах с.т каза: „Подготвих за Мойте раби в Рая такива неща, каквито нито човешко око е видяло, нито човешкия разум си е представил.” (Всепризнат хадис).
По горе споменахме за наградите и добрите вести, с които Аллах (с.т) е известил „муттекин” (богобоязливите). Но кои са те, как човек може да се добере до такуата и как се става муттаки?!
Отговорите на тези въпроси ще намерим пак в Корана, Словото на Всемишния Аллах, който най-добре познава свойте раби и най-добре знае как да ги напъти…
Аллах (с.т) в Своето Слово казва:
„О, вярващи, ако се боите от Аллах, Той ще направи да разграничавате [доброто и злото], и ще ви избави от лошите ви постъпки, и ще ви опрости. Аллах е Владетеля на великата благодат.” (Коран – 8/29).
„Върнете се към Него с покаяние! И бойте се от Него, и отслужвайте молитвата, и не бъдете от съдружаващите от онези, които разделиха своята религия и станаха на части! Всяка група ликува с онова, което е у нея.” (Коран – 8/31-32).
В сурата Енфал (8/29) виждаме, че вярващите трябва да притежават качеството такуа (богобоязън), и че който притежава това качество Аллах (с.т) ще опрости неговите грехове и ще го изведе от тъмнината на невежеството към светлината на истинската вяра. От това разбираме, че не е достатъчно човек да каже „аз съм мюсюлманин”, а трябва да бъде „муттеки” (богобоязлив).
Що се отнася до 31 знамение от сурата Рум, което спеменахме по-горе..От него научаваме, че човек, който е извършил грях трябва да бъде „муниб” (или покайвайки се да се обръща за помощ към Всевишния Аллах), и ако истински се страхува от Аллах и стане „муттаки” кланяйки молитвата си и извършвайки всички останали заповеди на Аллах, Той (с.т) ще му помогне, а в противен случай, ако се откаже от Аллах и се обърне към друг, освен Него, ще бъде от съдружаващите, които попадайки в разногласия, (поради това, че не притежаваха такуа – богобоязън) разделиха своята религия и станаха на части и групи. След което всяка група се хвали и ликува с това (от науката) което е у нея.
Тогава между това да си „муттеки” и да си „муниб” има силна връзка. Защото муниб означава; „желанието на човек, да се върне към своя Създател, искайки прошка от Него”, и ако човек не притежава това желание, той никога не може да бъде муттаки и неговия край ще бъде жалък, както се споменава в знамението по-горе.
На края:
От това, което прочетохме по-горе разбираме, че ако в сърцето на човек се появи и съществува желанието да се върне към своя Създател Аллах (с.т), той е от „муттекин” (богобоязливите), а за да се появи това желание в сърцето на човек, той най-напред трябва да изпълнява стриктно Неговите заповеди и да отбягва от забраните, които Той (с.т) е забранил.
Молим се на Аллах (с.т) да ни стори от хората, който са „теуабин” (покайващите се), „мунибин” (завръщащите се към Него) и „муттекин” (богобоязливите).
Амин!
...
Речниковото значение на думата „Такуа”:
Думата такуа идва от корена на арабския глагол „те-ка-йе” – „ит-те- ка”, която означава; „боя се, страхувам се, плаша се, опасявам се”.
Терминологичнота значение на думата „Такуа”:
От терминологична гледна точка думата такуа означава; Благочестие, богобоязън, богобоязливост, религиозност, страх от Аллах и т.н. А човекът който се страхува от Аллах и е богобоязлив се нарича „муттаки”.
Ако проследим знаменията в Свещения Коран, които са свързани с темата – такуа, ще видим, че постоянно се говори с радостни вести за хората, които са притежатели на това добро качество, и за награжденията, които ги очакват в Съдния ден.
Аллах (с.т) в Свещения Коран казва:
„Раят, обещан на богобоязливите, е такъв сред него реки текат, препитанието там е постоянно, както и сянката. Това е въздаянието за онези, които се боят от Аллах. А въздаянието за неверниците е Огънят.” (Коран – 13/35).
„И ще се каже на богобоязливите: “Какво е низпослал вашият Господ?” Ще кажат: “Добро.” За благодетелните има добрина на този свят, а отвъдният дом е най-доброто. И колко прекрасен е Домът на богобоязливите! градините на Адн, в които ще влязат сред тях реки текат. Там ще имат, каквото пожелаят. Така Аллах възнаграждава богобоязливите, на които пречисти ангелите прибират душите. Ще им кажат: “Мир вам!” Влезте в Рая заради онова, което сте вършили!” (Коран – 16/30-32).
„В Деня, когато съберем богобоязливите на групи при Всемилостивия и поведем престъпниците към Ада като на водопой, за никого..” (Коран – 19/85-87).
„И вече ви низпослахме ясни знамения и пример за онези, които бяха преди вас, и поучение за богобоязливите.” (Коран – 24/34).
„Това е напомняне. За богобоязливите има прекрасна обител градините на Адн с разтворени за тях врати.” (Коран – 38/ 49-50)
„Богобоязливите ще пребъдат сред градини и реки истинно обещание при Владетеля, Всемогъщия.” (Коран – 54/54-55).
„То е напомняне за богобоязливите.” (Коран -69/48).
„Богобоязливите ще бъдат сред сенки и извори, и плодове, каквито пожелаят.” (Коран – 77/41-41).
„ За богобоязливите има убежище [-Рая] ” (Коран – 78/31).
„И бойте се от Аллах, и знайте, че Аллах е с богобоязливите!” (Коран -2/194).
„Но онзи, който изпълнява своя обет и е богобоязлив Аллах обича богобоязливите.” (Коран – 3/76).
Както виждаме в споменатите по-горе и много други Коранични знамения, за тези, които се истински се страхуват от Аллах, Той (с.т) е подготвил безброй награди в Съдния ден. В едно предание предадено от Пратеника на Аллах (с.а.с) се казва: „Аллах с.т каза: „Подготвих за Мойте раби в Рая такива неща, каквито нито човешко око е видяло, нито човешкия разум си е представил.” (Всепризнат хадис).
По горе споменахме за наградите и добрите вести, с които Аллах (с.т) е известил „муттекин” (богобоязливите). Но кои са те, как човек може да се добере до такуата и как се става муттаки?!
Отговорите на тези въпроси ще намерим пак в Корана, Словото на Всемишния Аллах, който най-добре познава свойте раби и най-добре знае как да ги напъти…
Аллах (с.т) в Своето Слово казва:
„О, вярващи, ако се боите от Аллах, Той ще направи да разграничавате [доброто и злото], и ще ви избави от лошите ви постъпки, и ще ви опрости. Аллах е Владетеля на великата благодат.” (Коран – 8/29).
„Върнете се към Него с покаяние! И бойте се от Него, и отслужвайте молитвата, и не бъдете от съдружаващите от онези, които разделиха своята религия и станаха на части! Всяка група ликува с онова, което е у нея.” (Коран – 8/31-32).
В сурата Енфал (8/29) виждаме, че вярващите трябва да притежават качеството такуа (богобоязън), и че който притежава това качество Аллах (с.т) ще опрости неговите грехове и ще го изведе от тъмнината на невежеството към светлината на истинската вяра. От това разбираме, че не е достатъчно човек да каже „аз съм мюсюлманин”, а трябва да бъде „муттеки” (богобоязлив).
Що се отнася до 31 знамение от сурата Рум, което спеменахме по-горе..От него научаваме, че човек, който е извършил грях трябва да бъде „муниб” (или покайвайки се да се обръща за помощ към Всевишния Аллах), и ако истински се страхува от Аллах и стане „муттаки” кланяйки молитвата си и извършвайки всички останали заповеди на Аллах, Той (с.т) ще му помогне, а в противен случай, ако се откаже от Аллах и се обърне към друг, освен Него, ще бъде от съдружаващите, които попадайки в разногласия, (поради това, че не притежаваха такуа – богобоязън) разделиха своята религия и станаха на части и групи. След което всяка група се хвали и ликува с това (от науката) което е у нея.
Тогава между това да си „муттеки” и да си „муниб” има силна връзка. Защото муниб означава; „желанието на човек, да се върне към своя Създател, искайки прошка от Него”, и ако човек не притежава това желание, той никога не може да бъде муттаки и неговия край ще бъде жалък, както се споменава в знамението по-горе.
На края:
От това, което прочетохме по-горе разбираме, че ако в сърцето на човек се появи и съществува желанието да се върне към своя Създател Аллах (с.т), той е от „муттекин” (богобоязливите), а за да се появи това желание в сърцето на човек, той най-напред трябва да изпълнява стриктно Неговите заповеди и да отбягва от забраните, които Той (с.т) е забранил.
Молим се на Аллах (с.т) да ни стори от хората, който са „теуабин” (покайващите се), „мунибин” (завръщащите се към Него) и „муттекин” (богобоязливите).
Амин!
Няма коментари:
Публикуване на коментар