понеделник, 2 април 2018 г.

Защо е сътворен дяволът и защо му е разрешено да отклонява човека от правия път?



а) Ако дяволът не беше сътворен, нямаше да има смисъл да се създаде и човекът.

Аллах (да Му се слави името) си има безброй същества, които никога не се поддават на дявола и не вършат грехове.
Освен животните и растенията Аллах е създал и човека в качеството му на огледало, което отразява божествените изкуства по-различно от ангелите.
Да, за да подтикне развитието и напредъка на латентните възможности, заложени в човешката природа, и излизането на бял свят на неговата същност, Аллах е изправил срещу човека като провокиращи и подтикващи развитието му елементи дяволите и лошите духове.
 Дяволът, който дава напълно съзнателно израз на бунта, надменността и самолюбието, действа напълно съзнателно. Дяволът е един съперничещ маратонец, който тича подир човека.
За да може да достигне крайната си цел, за да излезе победител, човекът трябва да надмине този си вечен съперник, да увеличи разстоянието между него и себе си. Ако човек нямаше един такъв противник и съперник, нямаше да може в никакъв случай да мери сили в подобно сериозно надпреварване и да развие своите способности, по-точно казано, нямаше да намери основа, върху която да развие своите способности и в краен резултат щеше да изостане.
 Човечеството е достигнало до най-високата степен на човечността и на мъдростта благодарение на борбата си с вечния си съперник и е успяло да издигне в редовете си такива личности като Ебу Бекир.
 Също така поради своето безсилие и липса на воля в процеса на тази надпревара с дявола то е създало в недрата си и Ебу Джехилевци.

б) Това, че дяволът е сътворен, не е лошо.

Лошото е, че има последователи на дявола, които вършат злини.
 При извършване на едно убийство вината се търси не в оръжието, с което е извършено, не в ножа или в пистолета, а в кървавата ръка, която ги е употребила.
Да, основната причина за извършване на престъпление от страна на човек е по неговата воля, а не под въздействието на дявола.
 Дяволът и неговите злини са просто причина.
 Истинската причина е волята на човека.
Да, хората вършат престъпления не защото съществува дяволът, а защото така диктува собствената им воля.

в) Човек е склонен винаги да преценява нещата в рамките на неговия си тесен кръг, въз основа на данните, с които разполага.

Обаче Аллах (да Му се слави името) изхожда от общите резултати и от общата полза.
Така например, когато си поставим ръката в огъня, тя изгаря.
 Това е за поука.
Може ли да твърдим, че огънят изобщо е вреден?
Всъщност ние сме тези, които правим огъня вреден.
Дори ако приемем, че огънят причинява частични вреди, като погледнем общата полза, която той допринася, трябва да признаем, че той е полезен.
 Така стои въпросът и с електричеството, и с дъжда.
Когато твори нещата, Аллах се ръководи от общата полза, която те допринасят.
И в сътворяването на дявола е обърнато внимание на общите резултати; дяволът е изиграл положителна роля и във влизането на Ебу Джехил по своя воля в Джехеннема (Ада) и в успеха на Ебу Бекир и на хилядите светци, правоверни и съвършени мюслюмани с безценни сърца като Ебу Бекир (Аллах да бъде доволен от него).


г) Затваряме ли си очите пред огромната полза, която допринасят огънят, електричеството или дъждът, считаме ли ги за вредни и казваме ли:
 "По-добре да ги нямаше?!"


Не. Поради същата причина не можем да кажем:
"Защо е сътворен дяволът?"

Както за да запазим тялото си, ние се съгласяваме да ни отрежат част от ръката или цялата ръка, поради появила се вредна гангрена, така също следва да не протестираме срещу съществуването на дявола, който допринася значителна полза.
Можем ли под претекста, че нашите войници загиват, да искаме премахването на военните и да не отиваме на война?
Също така можем ли да сравним броя на ония, които дяволът измамва чрез украсяване на нещата, с хилядократно повечето хора, които Пророкът печели в името на вярата?
Не може да се каже:
 "Как така?
Дяволът не отвежда ли чрез измама хиляди души в Джехеннема (Ада)?"
, защото качеството на мюслюманите в сравнение с неверниците е по-важно.
Кое е по-важно?
Животът на човек, или смърта на хиляди гадинки?
Ако от хиляда костилки от фурми изникнат 11 дървета, а останалите 989 костилки изгният, кое е по-полезно?

Няма коментари:

Публикуване на коментар