Думата псувня, псувам – означава:
“Вулгарни, груби , обидни думи по адрес на някого или нещо.”
/Български тълковен речник/
Сквернословие, псуването, ругаенето и други непристойни речи безусловно са греховни действия.
Има много айети и хадиси, които го указват.
Всевишният Аллах е казал:
Той им повелява да извършват одобряваното и забранява да извършват порицаваното, и им разрешава благините, и им възбранява скверностите.
/7:157/
От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:
“Аз бях изпратен, за да усъвършенствам благородния нрав.”
/Сведен от Ахмед и ал-Хаким/
Всички ние ще носим отговорност за произнасянето на сквернословия и псувните.
Всевишният Аллах е казал:
Той не проронва нито една дума, без да я запише не заспиващият страж.
/50:18/
От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:
“Онзи, който вярва в Аллах и в Съдния Ден, нека говори благо или да мълчи!”
/Сведен от ал-Бухари и Муслим /
От Ибн Месуд радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:
“За правоверният (не е характерно) да хули, да проклина, да извършва непристойни постъпки, или да сквернослови.”
/Сведен от Ахмед и ат-Тирмизи/
От Абу ад-Дарда радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:
“Няма да има нищо по-тежко върху везните на правоверния в Деня Къямет, от добрия нрав.
Наистина Аллах ненавижда говорещия непристойности и сквернословия.”
/Сведен от ат-Тирмизи/
От Сахл Ибн Саад радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:
“Който ми гарантира за това, което е между челюстите (тоест, защити своя език от сквернословие)
и за това между краката (запази своето целомъдрие),
аз ще му гарантирам Дженнета.”
/Сведен от ал-Бухари/
От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:
“Наистина, рабът може да произнесе дума, угодна на Аллах, без да й предаде никакво значение, а Аллах да го извиси по степен, и наистина, рабът може да произнесе дума, която да предизвика гнева на Аллах, без да й предаде никакво значение, и тя да го отведе в Джехеннема.”
/Сведен от ал-Бухари/
От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:
“Наистина, човекът може да каже такава дума, в която той да не вижда нищо лошо, но за която ще попадне в Огъня за седемдесет години”
/Сведен от Ахмед и ат-Тирмизи/
Действителен ли е развода ат-таляк в състояние на гняв? Учените са разделили гнева на три степени:
1. Крайно силен гняв.
Тогава, когато човек не се разбира какво говори, приличащ на луд, или говорещ несвързано в съня си.
2. Лек гняв.
Тогава, когато човек разбира какво прави, оценява какво говори, и като цяло не губи състоянието си на адекватност.
3. Силен гняв, който обаче не води до състояние на пълна загуба на разсъдъка, и въпреки, че чувствата му са объркани, и разсъдъка го е напуснал, и гнева му е силен, той разбира, какво говори и неговият разум си е отишъл напълно.
В първия случай разводът ат-таляк се смята за недействителен, във втория случай разводът ат-таляк се смята за действителен, според единодушното мнение на учените Улема.
/Край на цитата от “Маджму ал-Фатва Ибн Баз, (15-27)/ А що се отнася до третия случай, то тук има разногласие между учените.
Затова, както вече бе споменато, мюсюлманите трябва да бъдат сериозни към въпросите на развода, и да сдържат своя гняв, защото Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:
“Не е силен онзи, който често побеждава, а е силен онзи, който си владее гнева”
/Сведен от ал-Бухари и Муслим./
И Всевишният Аллах знае най-добре!
Няма коментари:
Публикуване на коментар