неделя, 18 ноември 2018 г.

Позволеното и забраненото във вярата и обичаите




   Вярата е основата на ислямското общество, а таухид (единобожието) е същината на тази вяра и сърцевината на исляма. Опазването на тази вяра и чистия таухид е от първостепенно значение в ислямското вероучение и законодателство. За да се изкоренят от ислямското общество всякакви следи на ширк (съдружаване с Аллах) воденето на борба срещу всички вярвания възникнали вследствие на невежеството е неизменна част от това общество.
 
 
   По времето на пророка (САС) съществувала цяла прослойка от измамници, наречени гадатели или ясновидци, които претендирали, че виждат в миналото и бъдещето благодарение на контактите си с джинове или други тайни източници. Пророкът обявява война на тази измама, която не е основана на никакво познание или божествено откровение.
    “Кажи: Никoй на небесата не знае неведомото, освен Аллах” Коран 27:65
   Основавайки се на това знамение, неведомото не е известно нито на ангелите и джиновете, нито на човешките същества. Пророкът(САС) казва: “И ако знаех неведомото, щях да си увелича доброто и нямаше да ме засяга злото. Аз съм само предупредител и благовестител за хора вярващи” Коран 7:188
   Веднъж пратеници дошли при пророка (САС) и предполагайки, че той е от тези, които претендират че имат познания върху неведомото, скрили нещо в ръцете си и го предизвикали да познае какво крият. Той им отговорил непринудено “Аз не съм гадател. Гадателите и ясновидците ще отидат в Огъня”
   Да се вярва на хора, които предсказват бъдещето представлява Куфр!
   Борбата на исляма срещу подобни грешни практики не се ограничава само до гадателите и ясновидците, но също се води и срещу тези, които ги посещават, молят ги за помощ и вярват на техните суеверия и грешки. Пророкът(САС) казва: “Който отиде при гадател с определен въпрос и повярва на това, което той казва, намазът (молитвата му няма да бъде приет за 40 дни” Също: “Кажи: Не ви казвам че при мен са съкровищниците на Аллах, нито знам неведомото, и не ви казвам че съм ангел. Следвам единствено онова, което ми се разкрива” (6:50)
 
   Гадаене по стрели
По гореспоменатите причини гдаенето по стрели е забранено в исляма. Арабите от невежеството използвали 3 стрели за гадаене. На едната било написано “Моят Господ ми заповяда”, на другата: “Моят Господ ми забрани”, а на третата не пишело нищо. При предприемане на пътуване, женитба, нападение и др. Те отивали в храма където се пазели стрелите и избирали една произволна стрела. Ако се паднела “заповядващата” стрела, те предприемали замисленото начинание, ако изтеглели “забраняващата” стрела изоставяли плана си, ако пък се паднела празната стрела, повтаряли процедурата, докато получат ясно указание.
В съвременното общество все още съществуват подобни практики като вземането на решения в зависимост от знаци забелязани в пясък, раковини, чаени листа, карти, длани, отваряне на книга на произволна страница и много други. В исляма те са забранени и са грях. Веднага след споменаването на забранените храни Аллах (СВТ) казва в Свещения Коран (5:3) “...И (също е забранено) да гадаете със стрели. Това е нечестивост...” А Пророкът(САС) казва “Този който се съветва с гадатели или стрели, или прекратява пътуването си заради лоша поличба, няма да достигне до първите редици (В рая)”
 
Магия
   По подобен начин ислямът осъжда магията и тези, които я практикуват.. Относно изучаващите магия Свещения Коран казва: “....и се учеха на онова, което им вреди и не им е от полза...” (2: 102)
   Пророкът (САС) е причислил практикуването на магия към тези смъртни грехове които разрушават народи преди индивиди и които водят до деградация, тези които ги практикуват. В тази връзка е казал: “Избягвайте седемте разрушителя. Слушащите попитаха О, пратенико, на Аллах, кои са те? Той отговори: Приемането на съдружници с Аллах (ширк), магията, отнемането на живот, който Аллах е създал свещен, освен по право, вземането на лихва, присвояване имуществото на сирак, бягството от бойното поле и опетняване на добродетелни, вярващи жени, които са нехайни.”
   Някои учени считат магията за безверие (куфр) или за водеща към безверие, а някои дори защитават тезата, че тези които я практикуват трябва да се осъждат на смърт, с цел да се пречисти обществото от тяхното зло. Коранът ни учи да търсим убежище при Аллах от злото на занимаващите се с магии (113:4) “...и от злото на духащи по възлите (магьосници)...” Пророкът (САС) казва: “Който духа по възлите практикува магия, а който практикува магия е мушрик (езичник)”.
   Така, както е харам за един мюсюлманин да се съветва с ясновидци, за да узнае тайните на неведомото, така също е харам за него да търси помощ от чрез магия или магьосници, с цел да се излекува от болест или да премахне трудност.
   Пратеникът на Аллах (САС) казва: “Алкохолика, вярващия в магии, и този, който прекъсва роднинските връзки няма да бъде допуснат да влезе в Рая”
   Грехът свързан с подобни неща не се ограничава само до тези, които ги практикуват, но включва и хора, които вярват в магии, окуражават ги, и вярват в тях. Грехът става още по голям и очевиден, когато магия се използва за постигането на неща, които сами по себе си са харам, например като причиняване на раздори между съпруг и съпруга, причиняване на телесна вреда и други подобни злини.
 
   Амулети и талисмани
   В същата категория спада и носенето на амулети, черупки и други талисмани, с вярата, че ще излекуват дадена болест или ще предпазят от нея. Дори днес се намират хора, които все още закачат конска подкова на входната си врата. Още по-зле, в много страни в днешно време се намират шарлатани, които експлоатират невежеството на необразованите хора, като им пишат и предлагат амулети и талисмани, чертаят линии, и рецитират странни заклинания, с претенциите, че тези неща предпазват собственика им от зли духове, влияние на демони, урочасване, завист и други.
   Колкото до лекуването на болести Ислямът предписва методи, които са добре известни и осъжда хората, които се отричат от тях, а следват измамните лечения на шарлатаните.
   Пратеника на Аллах (САС) казва: “Лекувайте се, тъй като Този, Който е създал болестите е създал и лек за тях” “Лек има в три неща: консумирането на мед, кръвопускането и обгарянето с огън.” Тези три начина са залегнали и в основните съвременни методи на лечение. По аналогия това са: орално приемане на лекарства, хирургическа намеса и различните видове терапии използващи нагряване или електричество.
   Относно окачването на мъниста, талисмани и амулети или баенето с цел предотвратяване или лекуване на болести, то това е чисто невежество, противно на законите на Аллах Теаля и представлява отричане на единобожието (таухид).
 
   Поличби
   Извличането на лоши поличби от определени предмети, места, време, индивиди и други подобни съществува и до ден днешен.
   Арабите от периода на невежеството имат дълга история на подобни вярвания, които продължават до идването на Исляма. Той забранява подобни идеи и връща хората към здравия разум.
   Пророкът (САС) поставя гадаенето по поличби в една категория с ясновидството и практикуването на магии: “Не е един от нас, този, който търси лоши поличби, или от когото се търсят такива, който гадае, или за когото се гадае, който прави магия, или за когото се прави магия” “Предвещания извлечени от чертаене на линии в пясъка, от полета на птиците или от хвърляне на камъни спада към ширк”
   Вещаенето по лоши поличби няма основа в науката или в действителността, а е само слабост на разума и суеверие. Как може нормално човешко същество да вярва че определено лице, , място, крясък на птица, трепване на клепач или дочуването на определена дума предвещава зло? Дори и в човешката природа да съществува слабост, която прави хората склонни да се подават на вяра в поличби, човек не бива да се поддава на такава слабост особено, когато трябва да се вземе решение или да се предприеме нещо. В един хадис се казва:
   “Никoй не е освободен от три неща: подозрение, вещаене по лоши поличби и завист. Ако имате подозрение, не го следвайте, ако получите лоша поличба не се връщайте обратно, ако изпитвате завист, не престъпвайте!”
   По този начин тези три неща ще си останат просто мисли минаващи през ума, без фактически да засягат поведението и Аллах Теаля ще ги опрости.
   Ибн Мас’уд разказва, че пророка е повторил трикратно “Вещаенето по лоши поличби е ширк“ и добавя “Никoй от нас не остава напълно незасегнат от тях, но Аллах премахва техните влияния чрез вярата ни в Него! Това означава, че никoй не може да се противопостави напълно на слабостите, а те биват премахвани от сърцето на този, който се обръща с вяра към Аллах.”

Няма коментари:

Публикуване на коментар