Съвети към съпрузите. В заключение бих искал да споделя с вас няколко съвета. Първо: Съпрузите следва да са благи и любезни в отношенията си един към друг, проявявайки покорност и послушание към Аллах, Благословен е Той и Всевишен. Необходимо е да се следват Неговите достоверни постановления, които Той е определил в Книгата и Сунната. Съпрузите трябва да запомнят, че приоритет във всичко има Книгата и Сунната, а не традициите и обичаите, преобладаващи сред хората, и не въведеното в някои от мезхебите. Аллах, Велик е Той и Славен е казал: За правоверния мъж или правоверната жена няма избор в каквото и да е дело, след като Аллах и Неговият пратеник вече са взели решение. А който се противи на Аллах и на Неговия Пратеник, той вече е в явна заблуда./33:36/ Второ: В своите отношения с противоположния пол всеки от съпрузите трябва да се придържа към правата и задълженията, предписани му от Аллах. Жената, например, не може да иска същите права като на своя съпруг. А мъжа не следва да използва правото на върховенство и господстващо положение в семейството, с което го е дарил Всевишният Аллах, в ущърб на съпругата си, като я притеснява, или пък проявява насилие без каквото и да било основание за това. Аллах, Велик е Той и Славен е казал: И жените имат същите права, както и задължения съгласно обичая, но мъжете са едно стъпало над тях. Аллах е Всемогъщ, Премъдър!/2:228/ Всевишният Аллах също е казал: Мъжете се явяват защитници и попечители на жените, защото Аллах е дал преимущество на едни пред други и защото мъжете изразходват от своето имущество. Целомъдрените жени са послушни и пазят [в отсъствие на своите мъже]това, което Аллах е повелил да пазят. А онези, от чието непокорство се страхувате, увещавайте, [после] се отдръпнете от тях в постелите, и [ако трябва] ги удряйте! А покорят ли ви се, не търсете средство против тях! Аллах е Всевишен, Превелик./4:34/ Му‘авия Ибн Хайда радияллаху анху, веднъж се обърнал към Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, с въпрос: О, Пратенико на Аллах! Какви права има съпругата на всеки един от нас? Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, отговорил: “Да я нахраниш, ако ти си ял, да я облечеш, ако си се облякъл, да не я наскърбяваш, желаейки обезобразено лице , и не трябва да я биеш по лицето, [когато откажеш интимна близост, не трябва да я гониш от дома . А как иначе? Та нали вие сте предоставени един на друг изключение представлява всичко онова, което е позволено на мъжете по отношение на жените]”. /Този хадис с добър иснад свеждат Абу Дауд, ал-Хаким и Ахмед – допълнението е представено в неговата редакция. Ал-Хаким е казал за този хадис: “Достоверен”. Аз-Захаби е бил на същото мнение./ Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Постъпващите справедливо, които в Деня Къямет ще стоят на минбери от светлина върху Дясната Ръка на Всемилостивия – а Двете Негови Ръце са Десници – са онези, които са управлявали справедливо, били са справедливи към своето домочадие и към всички, които са им подвластни”. /Този хадис свеждат Муслим и Ибн Мандах, който е казал: “Достоверен хадис”./ И ако съпрузите усвоят това и го изпълняват на дело, то Аллах Благословен е Той и Всевишен ще ги дари с най-хубав живот, и докато смъртта не ги раздели, те ще живеят заедно в благополучие и щастие. Великият и Всеславен Аллах е казал: На всеки вярващ, мъж или жена, който извършва праведно дело, Ние ще отредим прелестен живот. И ще им въздадем награда по-хубава от онова, което са вършили./16:97/ Трето: Жената е длъжна да се подчинява на мъжа и да изпълнява всичко онова, което той е заповядал в границите на нейните възможности. Аллах е надарил мъжете с правото на превъзходство над жените. В айетите, приведени по-горе се казва: “Мъжете се явяват защитници и попечители на жените” и “ Мъжете са едно стъпало над тях” Известни са много достоверни хадиси, в които това право на мъжете се потвърждава. В тези хадиси чрез достъпна и разбираема форма ни се разяснява, с какви права и задължения разполагат жените, свързани с подчинението на съпруга си както и тези, които са против неговата воля. Ще приведем само някои от тези хадиси – и може би, те ще станат напомняне за жените наши съвременници. Всевишният Аллах е казал: И поучавай! Наистина поучението носи полза на правоверните./51:55/ Първият хадис: “На жената не е позволено да говее по собствена преценка [в друго предание на хадиса: жената да не говее по своя преценка], когато мъжа е до нея редом , - [може да говее] само с негово разрешение. [Изключението е само за говеене по време на месец Рамадан]. Жената се разпорежда в дома на съпруга си само с негово разрешение”./ Този хадис свеждат ал-Бухари, Муслим и други./ Вторият хадис: “Ако съпругът покани жена си да раздели с него постелята , а жената не дойде, и мъжа прекара нощта без нея, меляикетата ще я проклинат до сутринта [в едно от преданията на хадиса: …или докато тя не дойде; в друго предание: докато мъжа не остане доволен от нея]”. /Този хадис е сведен от ал-Бухари и Муслим – той е представил хадиса в последното предание, а Абу Дауд и други свеждат този хадис във второто предание./ Третият хадис: “Кълна се в Онзи, в Чиято Ръка е душата на Мухаммед! Жената не може да отдаде дължимото на своя Повелител, докато не даде дължимото на своя съпруг. И дори мъжа да я пожелае, когато тя е седнала на седлото (катаб) , тя няма право да му откаже [себе си]”. / Този хадис е достоверен. Него го свеждат Ибн Маджа и други./ Четвъртият хадис: “Всеки път, когато жената наскърби [уязви] своя съпруг през земния живот, неговата годеница от чернооките хурии й казва: Не го наскърбявай, Аллах да те порази! – за теб той е пришълец и съвсем скоро ще се раздели с теб [и ще се присъедини]към нас”. /Този хадис е сведен от ат-Тирмизи и Ибн Маджа./ Петият хадис: Хусайн Ибн Мухсин предава: Моята леля ми разказа: “Веднъж отидох при Пратеника на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, по някаква нужда. Той ме попита: Какво е това? Ти имаш ли съпруг? Аз отговорих: Да. Той отново попита: Как се държиш с него? Аз отговорих: Правя за него всичко, което е по силите ми . Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, каза: [Гледай-Внимавай], За къде си без него? Наистина за теб той е Дженнета ти и Огъня ти”. / Този хадис е сведен от Абу Шайба, Ибн Са‘д, ан-Наса’и в Ишрат ан-ниса’, Ахмед, ат-Табарани в “ал-Аусат”, от “Зава’ид”. Иснадът на този хадис е надежден според ал-Хаким./ Шестият хадис: “Ако жената извършва петкратната молитва намаз, и е била целомъдрена и покорна на своя съпруг, тя ще влезе в Дженнета през тази врата, през която сама си пожелае”. / Този хадис може да се смята за добър или достоверен, той е предаван по няколко иснада. Ат-Табарани го свежда в аль-Аусат. Аналогично съобщение свежда Ибн Хиббан в Сахих в хадис от Абу Хурейра./ Жена е длъжна да служи на своя съпруг. Необходимо е да се отбележи, че някои от хадисите, представени по-горе, абсолютно недвусмислено указва, че жената следва да бъде покорна пред своя съпруг, тя е длъжна да му служи в границите на своите възможности. Несъмнено, първото задължение на жената пред мъжа е изпълнението на домакинската работа, целия кръг от задължения, свързани с възпитание на децата и т. н. Учените трактуват по-различен начин този въпрос. Шейх ал-Ислям Ибн Теймийа в аль-Фатава (2 / 234 235) пише: “Учените са на различно мнение: Дали съпругата е длъжна да оказва на мъжа си такива услуги, като подредба на дома, приготвяне на храна и напитки, печене на хляба, мелене на зърното, приготвянето на храна за всички, които са под опеката на съпруга, приготвянето на фураж за неговите домашни животни например, за яздитните животни и т. н.? Някои от учените казват: “Съпругата изобщо не е длъжна да се занимава с това”. Това твърдение обаче е слабо. Също така е слабо и твърдението на онези, които смятат, че мъжа не е задължен да общува със съпругата си и да встъпва с нея в полова близост! Съжителството на мъжа и жената без интимна близост между двамата не съответства на изискванията на закона. Защото ако спътника ти – съратника на друг човек и неговия съжител не му е оказал съдействие по пътя, то техните отношения не могат да се смятат за съответстващи към изискванията на закона. Също така казват – и това е правилно, – че съпругата все пак е длъжна да изпълнява тези ангажименти. Защото мъжа се явява неин господин съгласно Книгата на Аллах, а тя съпругата “се труди заради своя мъж” съгласно Сунната на Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, (както се каза по-горе). Както на всички ни е известно, задължение на всеки труженик или роб е да служи, и това съответства на закона. Някои учени казват: задълженията на съпругата не трябва да са трудни, а някои смятат: обема на нейните задължения трябва да съответства на изискванията на закона. Това е вярно. Жената трябва да изпълнява на мъжа си само тези задължения, изпълнението, на които е в полза на подобните му, на мъжете е предписано по закон онова, което е подобно и за жените. Кръгът на тези задължения е различен и зависи от обстоятелствата. Задълженията при номадския начин на живот се отличават от задълженията при уседналия начин на живот, а работа, изпълнявана от физически здрава жена, не е равна на работата, изпълнявана от физически слаба жена”. И така, абсолютно вярно е – инша Аллах Теаля, че жената е длъжна да се занимава с домакинската работа. Така твърдят Малик, Асбаг в аль-Фатх (9 / 418), Абу Бакр Ибн Абу Шайба, както и ал-Джузаджани от ханбалитската школа в ал-Ихтийарат (с. 145), а така също и нашите праведни предшественици и техните последователи – за това се съобщава в аз-Заад (4 / 46). Ние не намерихме някакви достоверни контрааргументи в трудовете на автори, потвърждаващи, че жената не е длъжна да се занимава с домакинска работа. Някои твърдят следното: “След сключването на брачен договор се подразбира, че мъжа получава правото да ползва услугите на своята съпруга за плътски удоволствия и не може да експлоатира нейния труд”. Това твърдение търпи критики – тъй като съпругата също така се ползва от услугите на мъжа за удовлетворение на своите плътски желания, и от тази гледна точка мъжа и жената са абсолютно равни един пред друг. Наред с това, на нас ни е известно, че Аллах, Благословен е Той и Всевишен, е възложил на мъжа цял ред други, много по-съществени задължения, като разходите, свързани с издръжката на съпругата, обезпечението й с дрехи и квартира, и ще бъде справедливо да се признае, че в замяна на това жената също така трябва да има пред своя съпруг определени задължения – да му служи. Нещо повече, както по-горе се съобщаваше, съгласно текста в Свещения Коран мъжете стоят над жените. Но ако жената не изпълнява своите задължения по дома, то нейния съпруг ще бъде принуден да ги изпълнява, и тогава ще се получи, че жената стои над мъжа, а не обратното, което коренно противоречи на установеното в айета. По този начин, жената е задължена да служи на своя мъж, и това е доказано. В продължение на тази тема ще добавим: ако мъжа възлага на себе си задължението за домакинска работа, ще се получи своего рода парадокс – мъжа изпълнява функцията за добиване на прехраната в семейството и други свойствени нему функции, а жената си седи в къщи и с нищо не се нагърбва. Безусловно, от гледна точка на Шерията, който е установил паритет в правата между мъжа и жената и е предоставил на мъжа определени преимущества пред жената, то такава ситуация би била повече от абсурдна. Именно, затова Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, не е отговорил на жалбата от дъщеря си Фатима алейха селям, когато тя дошла, за да му се оплаче, че е принудена самата тя да вземе в ръце мелницата и да смели зърното. Тогава на нея й казали, че при Пророка салляллаху алейхи ве селлем, е дошъл някакъв роб, и Фатима не успяла да се срещне с Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем. Фатима разказала за всичко това на Айша, и когато Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, се върнал, Айша му предала жалбата на Фатима. Али радияллаху анху, нататък е разказал: “При нас дойде Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, а ние тогава си оправяхме постелите, след като бяхме станали от сън. Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, каза: Я почакайте малко. А след това дойде и седна между нас толкова близко, че от обратната страна на стъпалото почувствах хлад, идващ от неговия крак. Той каза: Всеки път, когато вие ме питате за нещо, аз ви давам съвет, как трябва да постъпвате правилно, нали така? Така, ето защо всеки път, когато вие започнете да си оправяте постелите след сън, или когато ги оправяте за сън, повторете тридесет и три пъти “СубханАллах-Хвала на Аллах!”, тридесет и три пъти “Ельхамдулиллях- Слава на Аллах!”, и тридесет и четири пъти “Аллаху акбар-Аллах е Най-Велик!” Това е най-добро за вас, [по-добро е]дори и от всеки един слуга. [Али казал: Оттогава аз постъпвам все така. Някой попитал: Дори и в нощта преди битката при Сиффин? Али отговорил: Да, дори и в нощта преди битката при Сиффин!]”. /Този хадис е сведен от ал-Бухари (9 / 417 418)./ От този хадис следва, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, не е казал на Али: Това не е работа за нея, - или: Това е твое задължение. Както е казал Ибн ал-Кайим радияллаху анху, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, с това свое решение не е застанал на ничия страна, а е бил неутрален. Желаещите да изучат този въпрос с всичките му нюанси могат да се обърнат към книгата на Ибн ал-Кайим “Заад ал-ма‘ад” (4 / 45 46). Нито един от по-горе споменатите хадиси, предписващи на жената да служи на своя съпруг, не забранява на мъжа да помага на жената в домакинската работа, ако, разбира се, съпруга има време и сили за това. Такова поведение на мъжа би свидетелствало за пълна хармония в отношенията между съпрузите. Затова Айша радияллаху анха, е казала: “Понякога, Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е помагал на своята съпруга в делата й, т.е. в нейното шетане из дома. Но когато настъпвало време за молитвата намаз, той отивал да я извърши.”/Този хадис свеждат ал-Бухари (2 / 129, 9 / 418), ат-Тирмизи (3 / 314) – той смята хадиса за достоверен, ал-Мухаллис в ал-Мухаллисийат (66 / 1) и Ибн Са‘д (1 / 366). В труда си “аш-Шама’ил” Ибн Са‘д свежда този хадис с думи на Айша с друг иснад в следната редакция: “Той беше обикновен човек – сам си е чистил дрехите от паразити, сам е доял козата си, и се е грижил сам за себе си”./ В иснада към този хадис един от разказвачите е признат за слаб . Обаче, Ахмед и Абу Бакр аш-Шафи‘и са предали същия вариант на хадиса с надежден иснад – аз съм го изследвал в книгата “Силсилят ал-ахадис ас-сахиха (номер 670). Към Аллах прибягвам за помощ. Ето такива са правилата на съпружеския живот. Да ги напиша в тази книга ме удостои Благословения и Всевишен Аллах. “О, Аллах! Хвала на Теб и слава! Свидетелствам, че няма друг бог, освен Теб! Търся Твоето опрощение и се разкайвам пред Теб!”/Откъс от книгата “Етикета на сватбата и правилата на съпружеския живот според Пречистата Сунна” стр. 45-50/
Няма коментари:
Публикуване на коментар