понеделник, 2 януари 2023 г.

Шейх Валид ал-Фирян е казал:“Най-правилното мнение е, че снимката (фотография) попада под общата забрана за създаването на изображения от живи същества.

 

Харам ли е да се използват символи за изображение на емоции, например 😃 указва усмихнато лице? Отговор: Хвала на Аллах! Смята се, че тези лица, усмихващи се или тъжни, не се отнасят към изображенията, които е забранено да се създават, рисуват и използват. И Всевишният Аллах знае най-добре! За това има две причини: 1. В тях се съдържат части от лице, като например, очи, уста, нос и нямат нито глава, нито уши. От Ибн Аббас радияллаху анхума, се предава, че Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Изображението, това е главата; ако е премахната главата, то няма изображение.” /Този хадис е достоверен сахих и е сведен от Исмаили в сборника “Муаджам” и в сборника “Сахих Джами’ ас-Сагир” 3864/ 2. Повечето учени Улема смятат, че ако от изображението е премахната част, без която тя престава да се смята за одушевен предмет, то подобни изображения не са забранени харам. За по-детайлно обяснение и отговор виж повече в книгата “Ахкам ат-Тасвир фи ал-Фикх ал-Ислами” стр. 224-240. Но, необходимо е да се отделят два пункта: Първо: Използването на емотикони по време на чатовете в интернет не се отнася до рисуване на изображения, а към тяхното използване. Виж повече в отговора на въпрос (78963). Второ: Жената не следва да използва тези изображения с мъже, които не са й махрам, защото така тя показва своите чувства, т.е. смее се, стеснява се, натъжава се и т.н. а това от своя страна вече не е позволено при общуването с чужди мъже. При случай на необходимост жените могат да общуват с мъжете, ако това се прави публично, а не в частни кореспонденции. ((34841 http://www.islamqa.com/ar/ref/110504 В “ал-Фатава ал-Хиндия” според мезхеба на имам Абу Ханифа е казано следното: “Ако изображението е малко, за което е необходимо внимателно да се вгледа, за да се разбере, какво представлява, то няма отношение към забраненото изображение”./Виж повече в ал-Фатауа ал-Хиндийа” 1/108. Имам Ибн Кудама е казал следното: "Ако изображението е от тяло без глава, или пък глава без тяло, или глава вместо тяло за изображение на неодушевени същества, то това няма отношение към забраненото изображение ". /Виж повече в “ал-Мугни” 7/216. Шейх Ибн Усеймин е казал: “Ако изображението не е ясно, например, няма очи, нос, уста или пръсти, то това не е пълноценно изображение”. /Виж “Фатауа Ибн Усаймин” 2/278./ Изхождайки от тези думи на учените то, емотиконите не влизат в числото на забранените изображения. И Всевишният Аллах знае най-добре!


Шейх Валид ал-Фирян е казал:“Най-правилното мнение е, че снимката (фотография) попада под общата забрана за създаването на изображения от живи същества. Този въпрос става още по-сериозен, ако става дума за фотографиите (снимките) на жени (и мъжете да ги гледат) поради факта, че това въвлича и води след себе си до фитна и зло.” http://islamqa.com/ar/ref/10897/ “Поставянето на женски снимки по форумите е осъдителна постъпка, защото използването на изображения е забранено, и това може да доведе до изкушения и желания”. http://islamqa.com/ar/ref/102082/ “Не е разрешено да се поставят изображения на деца или всеки друг одушевен обект в електронна поща, чат или подобни.тази забрана се усилва още повече, ако това касае изображения на жени и изображения на красив мъж, който се поставя там, за да привлече девойките или жените. Такива постъпки не са разрешени дори и според мнението на онези, които позволяват използването на снимки, защото това тяхно прилагане води до очевидно зло и развала”. http://islamqa.com/ar/ref/121135

Няма коментари:

Публикуване на коментар