понеделник, 2 януари 2023 г.

Как стои въпроса с участието на жените в празничните намази като Джумаа намаз и Байрямските намази?

 Позволено ли е, и имали доказателства от сунната на Мухаммед САС?

Нововъведение ли е ако жени имат желание и искат да присъстват на Джумаа намаз, и ако присъстват и кланят Джумаа намаз с джемаата в джамията от тях отпада ли Обедния Зухр намаз?

Също така позволено ли е на жените да кланят Байрямските намази заедно с джемаата в джамията и да слушат хутбето?

Искам доказателства от Куран и Керим, Сунната на Мухаммед САС и дали е имало подобно нещо по времето на Хулефа и Рашидун?

Аллах Да е доволен от Вас Амин!

От Тарик Ибн Шихаб радияллаху анху, се предава, че Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Съвместното извършването на джума намаз, е задължение (ваджиб) за всеки мюсюлманин с изключение на четирима: робът, жената, детето и болния.”.
/Този хадис е достоверен сахих и е сведен от Абу Дауд 1067, ал-Хаким 1/321.
/ Имам Ибн ал-Мунзир е казал:
“Учените Улема са единодушни, че петъчния намаз не е задължителен за жените, и те извършват този намаз както обедния (аз-Зухр) намаз от четири рекята.”.
За повече подробности виж “ал-Иджма“ стр. 26.
Той също така е казал:
“Учените са единогласни, че жената не е задължена да извършва петъчен намаз, но ако тя я извърши с мъжете, то от нея отпада обедния намаз от четири рекята”.
Виж “ал-Аусат” 4/16.
Причината джума намаз да не е задължителен за жените е, че Шерията не насърчава жените да посещават места, където се събират мъжете, защото от това може да доведе до негативните последици, както се случва в днешно време на много работни места, където мъжете и жените са заедно.
Виж също така “Бадаи ас-Санаи” (1/258).
Ако една жена се придържа към условията на Шерията, то за нея е разрешено да посети джамията, но при условие да не носи накити и да не парфюмира, тогава няма нищо лошо да посети и джума намаз в джамията и да извърши два рекята зад имама джума намаз, и в този случай тя не трябва да извършва обедния намаз.
По-добре е за една жена да извършва обедния намаз в петък в нейната къща.
Това идва от общия смисъл на думите, казани от Пророка Мухаммед салляллаху алейхи ве селлем:
- От Ибн Омар радияллаху анхума, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е казал:
“Позволявайте на жените да извършват намаз през нощта в джамията”.
/Този хадис е достоверен сахих и е сведен от ат-Тайалиси./
- От Ибн Омар радияллаху анхума, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве алихи ве селлем, е казал:
“Позволявайте на жените да посещават джамиите през нощта
/Този хадис е достоверен сахих и е сведен от Ахмед 2/49, Муслим 442, Абу Дауд 568, ат-Тирмизи 570./
– Тук се има предвид посещението на джамията за намазите ал-магриб, ал-иша и ас-сабах, както се казва за това в мезхеба на имам Абу Ханифа.
Виж повече от ал-Айни в “Шарх Сунан Абу Дауд”/.
И още е казал Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем:
“Не пречете на вашите жени да посещават джамиите, въпреки, че домовете им са по-добри за тях.”
/Този хадис е достоверен сахих и е сведен от Абу Дауд (567)/
Ако жената желае да отиде на джума намаз, то тогава тя трябва да избягва парфюмиране и украшенията, и да не се движи заедно с мъжете по улицата.
И Всевишният Аллах знае най-добре!

Според мезхеба на имам Абу Ханифа:
“Участието в байрамските намази е задължително ваджиб за всеки, на който му е предписано да извършва джума намаз.
Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е повелявал на хората, дори и на жените да участват в тези байрамски намази.
От Умм Атия радияллаху анха, се предава:
“Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, повеляваше на жените да вземат участие в двата байрамски намаза Рамадан Байрам и Курбан Байрам, дори младите девойки, които седяха зад завеси, и тези които са в цикъл.
А що се отнася до тези, които са в цикъл, то те стояха по-назад, произнасяйки словата “Аллаху Акбар” и отправяха дуа към Аллах подобно на останалите тъй като се надяваха на благодатта от този ден и пречистване от греховете.”
/Oткъс от Книгата “ - “Ханефитският фикх в новия му облик” на шейх Абд ал-Хамид Махмуд Тахмаз ал-Хамави ал-Макки, том II, стр.131./

Няма коментари:

Публикуване на коментар