вторник, 10 януари 2023 г.

Четенето на по-задни части от Свещения Коран преди по-началните (последните преди първите) се нарича Танкис (разместване).

 Четенето на по-задни части от Свещения Коран преди по-началните (последните преди първите) се нарича Танкис (разместване).

 

Съществуват няколко вида разместване:

1.Танкис ал-Хуруф (разместване на буквите)

 2.Танкис ал-Калимат (разместване на словата)

3.Танкис ал-Айат (разместване на айети)

4.Танкис ас-Сувар (разместване на сури)

Танкис ал-Хуруф (разместване на буквите) означава да се разместват местата на буквите в словата, например вместо “Рабб” да се прочете “барр”.

 Очевидно е, че това е харам, и анулира намаза на човек, защото променя Свещения Коран от тази форма в която е бил низпослан от Всевишният Аллах, и обикновено подобни размествания ужасно променят смисъла.

/Аш-Шарх ал-Мумти би Ибн Усеймин (3/110)/

 Танкис ал-Калимат (разместване на словата) означава разместване на по-задно слово, на мястото на по-предно, например:

в место “Кул хуве Аллху ахад”, да се прочете “Aхад Аллах хуве кул”!

Това също е харам, защото изменя Свещения Коран от тази форма, в която е бил низпослан от Всевишният Аллах.

 /Аш-Шарх ал-Мумти би Ибн Усеймин (3/110)/

 Танкис ал-Айат (разместване на айети) означава прочитане на предшестващ (следващия) айет вместо предния, например:

 “мин шаррил- весвеси ал-ханнас” преди “иляхи ан-наас”!

 По отношение на този случай Кади Ийад рахимеху Аллах е казал:

 “Няма разногласия относно последователността на айетите във всяка сура.

 Това се основава на “Таукиф” от Всевишният Аллах, т.е. основано на откровението (и не е отворено за иджтихад) и подредбата е такава, каквато е указана в Мусхаф, и по този начин общността Умма е приела това от Пророка (с.а.с.) .”

/Шарх ан-Навави 6/62.

Шейх Ибн Усеймин рахимеху Аллах е казал:

 “ Танкис ал-Айат (разместване на айети) също така е забранено, съгласно по-правилното мнение, защото подредбата (реда) на айетите “Таукифи” от Всевишният Аллах т.е. основано на откровението (и не е отворено за иджтихад).

 Значението на “Таукифи” е това, което е било определено със заповед Пратеникът на Аллах (с.а.с.) ./

“Аш-Шарх ал-Мумти (3/110).

/ Танкис ас-Сувар (разместване на сури), това е четенето на по-късните сури преди по-ранните (предшестваща, тоест следващата сура вместо предната, която е по-напред), например сура “Але Имран” преди сура “ал-Бакара”.

 Правилото Хукм (Официално разпореждане със силата на закон, постановление, или съдебно решение) за това е следното:

 Учените считащи, че подредбата на сурите не се отнася към “Таукифи” от Всевишният Аллах, тоест основано на откровението (и не е отворено за иджтихад), не виждат нищо неправилно в това.

 Онези, които смятат, че подредбата на сурите се отнася към “Таукифи” от Всевишният Аллах, тоест основано на откровението (и не е отворено за иджтихад), или че консенсуса “Иджма” на сподвижниците относно подредбата на сурите се явява довод, и те не считат това за позволено.

Правилното мнение за това, че подредбата на сурите не се отнася към “Таукифи” от Всевишният Аллах, се явява резултат от иджтихада на част от сподвижниците.

 По въпроса за подредбата на сурите не е имало консенсус “Иджма” между сподвижниците.

Например подредбата на Мусхаф “Абдуллах Ибн Месуд” се е отличавал от подредбата в другите Мусхафи.

В Благородната Сунна има доводи, които поддържат мнението, че това е позволено:

 От Хузейфа се предава:

Една нощ аз извършвах намаз с Пророка (с.а.с.) , и той започна да чете сура “ал-Бакара”.

Аз помислих, че той (с.а.с.) , ще направи руку, когато прочете сто айета, но той продължаваше да чете.

Аз си помислих, че той (с.а.с.) , ще завърши сура “ал-Бакара” в един рекят, но той продължаваше.

Аз помислих, че той (с.а.с.) , ще направи руку (когато завърши сурата), но той започна да чете сура “ан-Ниса”, и той (с.а.с.) , прочете цялата сура, след това започна да чете сура “Ал Имран” и прочете цялата сура”

/Този хадис е сведен от Муслим (772)/

 Доводът в този хадис се състои в това, че той (с.а.с.) , е прочел първо сура “ан-Ниса” преди сура “Ал Имран”.

Имам ан-Навави е казал:

 Кади Ийад е споменал следното:

 В този хадис се съдържа довод за онези, които твърдят, че подредбата (реда) на сурите се явява резултат от иджтихад на част от мюсюлманите, когато са записвали Мусхафа.

Това обаче тоест подредбата на сурите не е диктувана от Пророка (с.а.с.) , той е доверил тази задача на своята общност Умма след смъртта си.

 Към това мнение са се придържали имам Малик и болшинството от учените, и на това мнение са отдали предпочитание ал-Кади Абу Бакр ал-Бакилани.

 Ибн ал-Бакилани е казал:

 Това е по-правилното мнение от двете, въпреки, че и двете са допустими.

 Той продължил:

 Ние твърдим, че подредбата (реда) на сурите не е задължителен (ваджиб) по време на написване, по време на намаз, при изучаване, обучения и научаване.

 Няма съобщения от Пророка салляллаху алейхи ве селлем, относно това, че е забранено да се променя подредбата (реда).

Затова реда на сурите в различните Мусхафи се е отличавал преди издаването на Мусхаф от Осман.

 Пророкът (с.а.с.) , и общността Умма след него са считали за позволено да променят реда на сурите по време на намаза, по време на обучени и заучаване.”

 И е казал още:

 Няма разногласие относно това,че човек по време на намаз може да прочете във втория рекят сура, която е предшестваща тоест е била (в подредбата) преди сурата прочетена в първия рекят;

 но се смята за мекрух, ако човек постъпва по този начин в един рекят,

 или пък когато чете Свещения Коран извън намаза, но някои са разрешили и това.

 Забраната на праведните предшественици селеф относно четенето на Свещения Коран в обратен ред касае онези, които четат сурата от края към нейното начало.

И няма разногласие в това, че реда на айетите във всяка сура е основан на “Таукифи” откровението от Всевишният Аллах, и той такъв, какъвто е в Мусхафа, и е предаден на общността Умма от Пророкът (с.а.с.) ”

 Това е края на казаното от ал-Кади Ийад.

 И Всевишният Аллах знае най-добре!”

/Шарх Муслим, (6/61, 62)./

 Имам ас-Синди е казал:

 Фразата (в хадиса от Хузейфа) “след това започна да чете сура “Ал Имран” означава, че не е задължително да се следва подредбата (реда) по време на четенето.

 /Шарх ан-Насаи (3/226)/.

От Анас Ибн Малик (р.а.) се предава, че е имало човек от ансарите, който е бил имам за намаза в джамията Куба.

Всеки път, когато той водел техния намаз, започвал да чете сура “ал-Ихлас” тоест, “Кул хуве Аллаху ахад”, след това четял друга сура.

Така той правел във всеки рекят.

Неговите другари му казали:

 “Ти винаги започваш (в намаза) да четеш тази сура, после смяташ това за недостатъчно и четеш друга сура.

 Ти би следвало да четеш само тази сура, или да я оставиш и да четеш друга”.

 Той отговорил:

 “Не смятам да престана с четенето на тази сура.

 Ако искате аз ще водя намаза, както и преди, а ако на вас не ви се харесва, то ще ви оставя”.

Те считали, че той е най-добрия измежду тях, и не пожелали някой друг да ръководи като имам техния намаз.

 Когато Пророкът (с.а.с.) , дошъл при тях, те му разказали за случилото се.

 Пратеникът на Аллах (с.а.с.) , казал:

 “О, еди кой си!

Какво ти пречи да направиш така, както искат твоите другари?

 Какво те кара да четеш тази сура във всеки рекят?”

 Той отговорил:

 “Аз обичам тази сура.”

Тогава Пратеникът на Аллах (с.а.с.) , казал:

 “Твоята любов към нея ще те вкара в Дженнета”.

 /Този хадис е сведен от ал-Бухари във форма муалляк, и ат-Тирмизи с подобен иснад от хадиса на ал-Бухари (2901)./

 Доводът в това съобщение указва, че човека е чел сура “ал-Ихлас” в началото на намаза, и после е чел друга сура, която в подредбата (на Мусхафа) е била преди нея, и Пророка (с.а.с.) , е одобрил това.

 И Омар (р.а.) е постъпвал по този начин.

Имам ал-Бухари е казал:

 В първия рекят на намаза ал-Ахнаф е прочел сура “ал-Кахф” , а във втория рекят е прочел сура “Юсуф” или “Юнус” и е споменал, че е изпълнявал с Омар (р.а.) , сутрешния намаз “ал-Феджр”, и той е постъпил по същия начин.”

/Баб ал-Джама бейне ас-Суратейни фи ар-Ракаа мин Китаб ал-Езан/

 И Всевишният Аллах знае най-добре! Виж повече в: http://www.islamqa.com/ar/ref/7198

Няма коментари:

Публикуване на коментар