вторник, 10 януари 2023 г.

kurban

 От Ибн Месуд радияллаху анху, се предава, как е чул Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, да казва: “Ако лицата сключващи търговска сделка, не могат да стигнат до съгласие, и нямат доказателства за своята правота, то окончателната дума остава за собственика на стоката. В противен случай те могат да развалят сделката”. / Този хадис е сведен от Ахмед, Абу Дауд, ат-Тирмизи, ан-Насаи и Ибн Маджа, Ал-Хаким е квалифицирал хадиса като достоверен сахих. Книга “Булуг ал-Марам” хадис номер 770/ 790. От Ибн Омар радияллаху анхума, се предава, че веднъж той се обърнал към Пророка салляллаху алейхи ве селлем, и казал: “О, Пратенико на Аллах! Аз продавам камили в местността ал-Бакиа. Понякога ги продавам за динари, но от купувачите вземам дирхеми, и понякога ги продавам за дирхеми, а вземам от купувачите динари. Вземам едни пари вместо други и давам едни пари вместо други.” Тогава Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, казал: “Няма нищо страшно в това, че ти обменяш едни пари по текущия курс при условие, че не се разделяте (продавач и купувач)докато окончателно не се разплатите”./Този хадис е сведен от Ахмед, Абу Дауд, ат-Тирмизи, ан-Насаи и Ибн Маджа, и ал-Хаким е квалифицирал хадиса като достоверен сахих./ 791. От Ибн Омар радияллаху анхума, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е забранил мошеничеството с цел да се подбие цената./Този хадис е сведен от ал-Бухари и Муслим./ 806-807. От Урва ал-Барики радияллаху анху, се предава, че веднъж Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, му дал един динар, за да купи жертвено животно или коза. Той купил две кози, след което продал едната от тях за един динар. После той завел при Пророка салляллаху алейхи ве селлем, коза и му върнал един динар. Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, отправил за него дуа към Аллах да го благослови, след което Урва разправял, че дори да търгува с пясък, пак щял да има печалба(печеливша търговия)./Този хадис е сведен от Ахмед, Абу Дауд, ат-Тирмизи, ан-Насаи и Ибн Маджа, както и от ал-Бухари, но същността му е в друг дълъг хадис. Ат-Тирмизи е предал подобен хадис с думи от Хаким Ибн Хизам радияллаху анху. 813. От Ибн Омар радияллаху анхума, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Ако двама души сключат търговска сделка, то всеки от тях има право да я развали, докато още не са се разделили и са заедно. Ако единия от тях предлага на другия условия, и той се съгласява с тях, след което сключват сделката при тези условия, то сделката се смята за сключена. Ако се разделят след сключването на сделката, и никой от тях не се опитва да развали сделката, то тя също така се смята за сключена”./Този хадис е сведен от ал-Бухари и Муслим, а текст на хадиса тук е взет от Муслим./ 814. Амр Ибн Шуайб е разказвал с думи от своя баща и дядо, че Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Продавачът купувачът имат право да развалят сделката, докато все още не са се разделили, ако условията на разваляне на сделката не е уговорено при нейното сключване. При това нито една от страните няма право да си тръгне по-бързо, опасявайки се от разваляне на сделката”./Този хадис е сведен Ахмед, Абу Дауд, ат-Тирмизи, ан-Насаи, ад-Даракутни, Ибн Хузейма и Ибн ал-Джаруд, и в една от версиите на хадиса се казва: “…докато не станат от местата си”.

Няма коментари:

Публикуване на коментар